Een telefoontje van Michiel Mol naar de redactie van [schuin}FORMULE 1 RaceReport{schuin] heeft voor veel opheldering gezorgd. De renstal is nog niet verkocht, zoals door diverse websites gemeld wordt. Wel behoort de verkoop tot de mogelijkheden.Michiel, er doen verschillende verhalen de ronde. Zo zou Spyker al verkocht zijn.

Michiel Mol: ,,Nee, zo ver is het nog niet. Bij Spyker Cars zijn ze druk bezig met een herfinancieringsplan. Daarvoor is een paar maanden geleden een extern bureau aangetrokken. Wat gebeurt, is dat er momenteel een aantal scenario’s wordt besproken om de toekomst van Spyker Cars te waarborgen. Eén van die scenario’s is, zoals gisteren ook in het persbericht naar buiten is gebracht, de gedeeltelijke of gehele verkoop van het Formule 1-team.”

Jij hebt daar ook een bod op uitgebracht.

,,Ik wil inderdaad een bod gaan uitbrengen en ben momenteel op zoek naar partners, waarmee ik dat kan financieren. Omdat ik als CEO niet met mezelf kan onderhandelen ben ik afgetreden. Ik heb nu dus mijn handen vrij om me op het bod te richten.”

Je vader Jan heeft bij Spyker al geregeld bijgesprongen als er geld nodig was. Wordt hij één van die partners?

,,Dat zou heel goed kunnen.”

Hoe lang speelt dit al?

,,Nog niet heel lang. Het is Spykers doel om het geheel bij elkaar te houden, maar als blijkt dat het verkoop-scenario als beste uit de bus komt, wil ik natuurlijk graag zelf een kans maken.”

Je zou dan niet de zorgen hebben over een sportwagenfabrikant die financiële problemen heeft. Een heerlijke gedachte, nietwaar?

,,Mocht ik het team in handen krijgen, zou het gaan om eens losstaand bedrijf. Eentje dat niet beursgenoteerd is en waarvan de financiële huishouding dus niet op straat komt te liggen. Dat is een gedachte die ik zeer kan waarderen. Aan de andere kant is het jammer als het zover zou moeten komen, want ik geloof nog steeds in het concept van een sportwagenfabrikant en een Formule 1-team onder één dak.”

Volgens het persbericht zijn er al verschillende biedingen gedaan.

,,Klopt, maar meer weet ik er ook niet van. Ik ben tenslotte geen CEO meer.”

Je bent ook afgetreden als Director of Formula 1.

,,Tijdelijk, tot duidelijk wordt voor welk scenario gekozen wordt. Colin Kolles neemt mijn rol voor het moment waar. Dat was ook de meest logische keuze, omdat we toch al samen het management bestierden. Ik blijf nog wel naar de races gaan. Ik mag dan weliswaar geen strategische of financiële beslissingen maken, ik ben er nog wel voor de sponsors en relaties. Daarnaast moet het team ook nog gewoon gemanaged worden.”

Dat wordt dus duimen draaien de komende weken.

,,Het gaat zeker spannend worden.”

LV