Spykers invloed op het WK
Op 9 oktober vindt in Lausanne de arbitragezaak plaats, die Spyker begin dit jaar tegen Toro Rosso en Super Aguri heeft aangespannen. Dan zal bekend worden of Colin Kolles gelijk heeft met zijn bewering dat de twee teams illegaal hebben mee gestreden.Dat Spyker nu een WK -punt te pakken heeft – tot grote blijdschap van het team – betekent niet dat het nu afziet van hun zaak in de strijd tegen klantenchassis’. Volgende week donderdag komt de zaak eindelijk voor de rechter.
Na de seizoensopener in Australië spande Spyker een arbitragezaak aan tegen de twee teams, omdat zij volgens teambaas Colin Kolles niet voldoen aan de term constructeur zoals die in het Concorde Agreement beschreven is. Volgens Kolles rijden zij met de auto’s waarvan hun zusterteams (Red Bull en Honda) het intellectueel eigendom hebben.
In het geval van Toro Rosso ligt het zelfs nog iets gecompliceerder omdat Adrian Newey als technisch directeur van Red Bull Technology (een op zichzelf staande ontwerptak) voor zowel Red Bull als Toro Rosso heeft ontworpen. Hoe dan ook, volgens Kolles zijn de twee teams geen echte constructeurs en zouden ze zodoende ook niet mogen profiteren van de baten waar constructeurs recht op hebben, zoals tv-gelden.
Als Spyker het geschil wint, is er de kans dat beide teams uit het constructeurs-WK geschrapt worden, waardoor het Nederlandse team opschuift naar de achtste plek wat volgens Grandprix.com goed is voor een slordige 1 miljoen dollar, wat gelijk zou zijn aan de arbitragekosten.
Tijdens de arbitragezaak zal een panel bestaande uit drie rechters de argumenten van alle partijen beluisteren en dan tot een beslissing komen. De arbitrage staat gepland op 9 oktober. Als de rechtbank Spyker in het gelijk stelt, kan dat nogal flinke gevolgen hebben voor het WK. Ten eerste zal er beargumenteerd worden dat zowel Toro Rosso en Super Aguri in Brazilië niet mogen rijden. Daarnaast is er nog de kwestie van punten die Super Aguri dit jaar won. Sato eindigde als achtste in Spanje en als zesde in Canada.
Als Sato inderdaad zijn punten moet inleveren, is dat dan van invloed op de coureurs die achter hem eindigden? Alonso eindigde in Montréal tenslotte als zevende en zou er dan wellicht een punt bij krijgen, waardoor hij in dat geval op een punt minder achterstand staat op Hamilton.
De uitspraak van de arbitragezaak is bovendien vooral van belang voor de toekomst van het Concorde Agreement. Op dit moment is er nog geen beslissing gevallen over de rol van ‘constructeurs’ in de nieuwe overeenkomst, waardoor er een grote kans is dat ze in 2008 doorgaan met de huidige Concorde Agreement.
De uitslag zou de huidige onderhandeling een oppepper kunnen geven, zodat er voor 31 december een besluit gemaakt wordt. Gebeurt dat niet, dan zal Prodrive niet mogen starten met het McLaren-chassis waar ze hun zinnen op hebben gezet.
En niet alleen Prodrive zal het lastig krijgen ook Toro Rosso en Super Aguri zullen een manier moeten vinden om zelf een chassis te bouwen zonder gebruik te maken van hun huidige materiaal.
LV