Volgens Haas-teambaas Günther Steiner heeft Ferrari haar motor afgelopen winter flink verbeterd. “Ze hebben geweldig werk geleverd.”

Behalve het Ferrari-fabrieksteam is Haas de enige andere renstal die met een 2017-motor van Ferrari rijdt. Sauber, dat ook klant is van Ferrari, zet dit jaar immers een 2016-motor in.

De nieuwe specificatie van de Ferrari-V6 is daarbij aanzienlijk beter, vertelt Steiner: “Vergeleken met vorig jaar is het echt een flinke stap vooruit”, prijst de Haas-teamchef zich gelukkig.

Wat verder goed nieuws is, is dat al het werk aan de motor niet ten koste is gegaan van de betrouwbaarheid. “Het is een compleet nieuwe motor, maar hij is enorm betrouwbaar.”

Haas-teambaas Steiner is onder de indruk van het werk dat motorleverancier Ferrari tijdens de winter heeft gedaan.

“Wij hadden tijdens de eerste testweek weliswaar twee keer een elektrisch probleem, maar dat bleek om de software te gaan. We hebben de hele test met dezelfde motor gereden, zonder motorwissels dus.”

“Dat is echt verbazingwekkend, als je  in ogenschouw neemt hoeveel nieuw is aan deze motor, of als je het vergelijkt met hoe het andere teams met andere motorleveranciers is vergaan.”

“De andere motorfabrikanten zijn namelijk ook echt geen domoren, maar zij hebben toch aardig wat problemen gehad. Ferrari heeft dus echt geweldig werk geleverd”, aldus Steiner.

Het Ferrari-fabrieksteam is voor zover bekend ook niet tegen grote motorproblemen aangelopen en was na Mercedes het meest productieve team, terwijl Sebastian Vettel de tweede tijd van de week reed.

Ferrari is echter niet de enige motorfabrikant die een grote stap zou hebben gezet. Renault is er zeker van dat haar V6 sterker is, terwijl Mercedes volgens klant Force India enorme vooruitgang heeft geboekt.