Günther Steiner, teambaas van het Haas F1 Team, heeft in een korte reactie duidelijk gemaakt dat Rich Energy nog steeds de titelsponsor is van het Amerikaanse team. Gisteren stuurde de energiedrankjesfabrikant een bericht via Twitter de wereld in waarin het aankondigde het contract met Haas op te zeggen na tegenvallende prestaties, maar daar weet Steiner niets van af.

De Italiaan kan verder niet ingaan op de contractuele relatie tussen de twee partijen vanwege de ‘commerciële vertrouwelijkheid’. Het omstreden Rich Energy zou vanwege de tegenvallende prestaties het contract opgezegd hebben. ”We willen Red Bull verslaan, maar dat we in Oostenrijk achter de Williams aanhobbelden was onacceptabel”, aldus de energiedrankjesfabrikant.

”Bovendien verhindert de Formule 1 onze business door haar politiek en politieke correctheid. We wensen Haas het beste toe”, besluit Rich Energy het bericht.

Bronnen binnen Autosport melden dat de tweet geschreven of geautoriseerd zou zijn door William Storey, de CEO van het bedrijf. Daarnaast zouden de aandeelhouders van Rich Energy proberen om de relatie met Haas te redden. Een bron meldt dat het contract ‘niet verscheurd is’ en dat Storey daar ‘niet de bevoegdheden’ voor heeft. ”De investeerders proberen de PR-rotzooi op te ruimen, maar het gaat verder zijn gangetje”, aldus de bron.

Lees ook: Rich Energy stopt met sponsoring Haas: ‘Prestaties onacceptabel, F1 te politiek correct’

Rich Energy-CEO William Storey

Controversieel bedrijf
Rich Energy is sinds de komst in de Formule 1 onder een vergrootglas komen te liggen. Het controversiële bedrijf is onlangs nog aangeklaagd voor het schenden van de copyright van het logo, omdat deze teveel zou lijken op het logo van de Britse fietsenfabrikant Whyte Bikes. De rechter stelde Whyte Bikes in het gelijk, waardoor Rich Energy haar logo moest veranderen. Rich Energy sommeerde Haas daarop om de logo’s van de auto te halen. Daarnaast moest de energiedrankjesfabrikant haar contract met Haas openbaar maken.

Ook zorgt Rich Energy regelmatig voor controverse door opmerkelijke tweets en zijn er vraagtekens rondom de verkoopcijfers van de blikjes energiedrank. William Storey wist zelf nog te zeggen dat er ‘vijftig miljoen’ blikjes waren verkocht.