De FIA is volgens Haas F1-teambaas Günther Steiner bereid om de regels omtrent de aerodynamica voor 2021 te versoepelen. Net als andere teambazen vreest Steiner een gebrek aan vrijheid waardoor de auto’s te veel op elkaar gaan lijken, maar de Italiaan ziet de FIA tot een compromis komen met de teams.

Vandaag is er opnieuw een bijeenkomst van de FIA met de teams over de regels die vanaf 2021 in moeten gaan. De deadline voor deze regels staat vastgesteld op 31 oktober maar er is nog veel onduidelijk. Onder andere de toename van standaardonderdelen om de kosten te drukken is onderwerp van discussie. Meerdere teams uitten hun zorgen over een gebrek aan vrijheid waardoor de auto’s te veel op elkaar zouden lijken.

Lees ook: Weblog: Liberty Media moet z’n poot stijf houden voor 2021

Haas F1-teambaas Steiner maakt zich ook zorgen over de beperking van de vrijheid in ontwerpen. ”Ik heb het al eens gezegd en ik zeg het nog eens, ik steun het GP1-principe niet”, zegt Steiner in gesprek met Racefans.net. ”Ik ben geen voorstander van beperkende regels en dat heb ik ook duidelijk gemaakt bij de vergadering.”

Constructieve ideeën
Volgens Steiner helpt het afdwingen van soortgelijke ontwerpen niet bij het dichten van het gat naar de topdrie. ”Het DNA van de Formule 1 moet blijven. Het maakt voor de competitie geen verschil om auto’s te hebben die op elkaar lijken, want de topteams zullen dan meer geld uitgeven aan de dingen die je niet kan zien omdat ze de auto’s niet meer verschillend maken”, aldus Steiner.

Lees ook: Formule 1-teams vrezen ‘gebrek aan vrijheid’ in regels 2021: ‘Moet een compromis komen’

Desondanks gelooft Steiner dat de FIA bereid is om tot een compromis te komen en de teams meer vrijheid te geven. ”De FIA en het FOM hebben veel onderzoek gedaan naar de aerodynamica en dat moeten we respecteren, want ze hebben er veel tijd aan besteed. Ik geloof dat ze ijverig hebben gezocht naar gebieden waar we verschillen willen maken, wat geen invloed heeft op de studies naar de inhaalmogelijkheden. Ze komen dan weer met constructieve ideeën die ervoor zorgen dat de auto’s er anders uit kunnen zien, terwijl ze niet te veel invloed hebben op de inhaalmogelijkheden ”, aldus Steiner.