Nigel Stepney gaf niet alleen Ferrari-informatie door aan zijn tegenspeler Mike Coughlan; hij ontving ook informatie over McLaren. Volgens Stepney zou Ferrari daarom net zo goed moeten worden gestraft als McLaren.Stepney heeft tegen Grandprix.com verteld dat het niet juist is dat algemeen wordt aangenomen dat de informatiestroom tussen hem en Mike Coughlan eenrichtingsverkeer was, die alleen McLaren voordeel opleverde. ,,Ik wist ook alles van McLaren”, beweert hij. ,,Ik wist wanneer ze hun pitstops zouden maken, ik kende hun gewichtsverdeling, kreeg informatie over verschillende onderdelen van de auto.”

Vandaar dat ook nooit is bewezen dat hij werd betaald voor de informatie die hij aan McLaren gaf, zegt Stepney. Er werd simpelweg informatie geruild. Volgens Stepney heeft Ferrari wel degelijk voordeel gehad van die informatie, al kan hij dat niet bewijzen. ,,Ik heb er met een aantal mensen in het team over gesproken, maar er zijn bijvoorbeeld geen e-mails heen en weer gestuurd waarmee ik dat kan aantonen.”

De verguisde ex-Ferrari-engineer is er echter zeker van dat de informatie door de Italianen is gebruikt. ,,Ik was op dat moment hun werknemer; ik weet met welke afstellingen ze destijds testten en met welke hoeveelheid brandstof ze hun races startten. We bespraken zaken als de technische verschillen tussen de McLarens en de Ferrari’s of brandstofniveaus. McLaren heeft voordeel gehad bij de informatieuitwisseling, maar Ferrari zeker ook. Dat had ze dus net zo goed WK-punten moeten kosten.”

Stepney vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de FIA Ferrari niet heeft gestraft. ,,Ze zijn er erg gemakkelijk mee weg gekomen.” Hij vindt dat de FIA een enorme fout heeft gemaakt door alleen McLaren op de korrel te nemen, terwijl Ferrari op geen enkele manier het vuur aan de schenen is gelegd. ,,Men heeft de indruk gewekt dat de zaak draaide om informatie die ik weggaf. Niemand heeft de logische vraag gesteld of ik ook informatie ontving; iedereen denkt nu dat Mike Coughlan alleen de vragen stelde en ik alleen de antwoorden gaf.”

Volgens Grandprix.com heeft Stepney zelf contact met de site gezocht om zijn verhaal te doen. Als het waar is wat hij beweert, dan zou dat de nodige vragen oproepen, die in de veelbesproken hoorzittingen nooit aan de orde zijn geweest. Waarom Stepney juist nu met zijn verhaal naar buiten komt, lang na afloop van die hoorzittingen, het uitdelen van de straf aan McLaren en de beslissing van het Britse team om niet tegen de straf in beroep te gaan, is onduidelijk.

DP