Steward spreekt van ’pijnlijke beslissing’
Over het incident-Schumacher is na zaterdagmiddag al erg veel gezegd. Nu heeft ook één van de stewards, die besloten Schumacher terug te zetten naar de laatste startplek, zijn visie openbaar gemaakt. De Spaanse steward spreekt van een pijnlijke beslissing. Niet zozeer omdat alle kwalificatietijden van de Ferrari-coureur werden afgenomen, maar vanwege de reden om dit te doen. Joaquin Verdegay, vice-president van de Spaanse autosportfederatie, claimt dat de stewards niet anders konden toen bleek dat Schumacher de controle over zijn auto verloor terwijl hij slechts zestien kilometer per uur reed.
Verdegay was één van de drie stewards die besloten wat zaterdagavond laat pas aan de buitenwereld werd meegedeeld. Volgens de Spanjaard wees al het bewijs er op dat Schumacher met opzet zijn Ferrari 248 F1 ’parkeerde’. Dat het fout ging bij deze lage snelheid was nog het toppunt, ook de acties die de zevenvoudig wereldkampioen in zijn cockpit uithaalde toen zijn Ferrari stilstond zorgden ervoor dat de stewards volgens Verdegay niet anders konden. Conclusie: Schumacher zat expres zijn collega-coureurs dwars door de auto stil te zetten in La Rascasse.
,,Er stond veel druk op, we mochten geen fout maken. Dat zou heel grote gevolgen hebben gehad”, steekt hij van wal in de Gazzetta dello Sport. ,,Of hij de hele manoeuvre met opzet uitvoerde weten we niet, maar zoiets had hij het hele weekend nog niet gedaan. Hij remde meer dan twee keer zo hard dan in voorgaande ronden.”
,,Daarna maakte hij een aantal onnodige stuurbewegingen, wat hem nog eens vijf meter heeft gekost, daardoor had hij geen kans meer om de bocht te halen. Dat hij de auto verloor terwijl hij zestien kilometer per uur reed valt niet recht te praten. En dan sloeg de motor af omdat hij dat wilde, omdat het te lang duurde voordat hij de koppeling raakte. En het argument dat hij niet achteruit kon rijden vanwege verkeer sloeg ook nergens op.”
Als Schumacher zijn vermeende schwalbe beter uit had gevoerd, had hij er volgens de Spanjaard mee weg kunnen komen. ,,Als hij zijn bolide daadwerkelijk had beschadigd, dan hadden we de zaak waarschijnlijk afgedaan als een fout van de coureur. Nu konden we niet anders dan artikel 116 toepassen.” Dat de coureur ’s avonds verklaarde onschuldig te zijn deed daar niks aan af. Een halfuur later velden de stewards hun gezamenlijke oordeel.
Dat het juist een Spaanse steward is die betrokken was bij het nemen van deze beslissing, doet de gemoedsrust van Ferrari-fans geen goed. Ook Schumachers manager Willi Weber vindt het maar niks dat een Spanjaard betrokken was bij de besluitvorming. Hij beticht Verdegay van vooringenomenheid omdat Schumacher in gevecht is met Fernando Alonso voor de titel.
Weber neemt het dan ook op voor zijn coureur. ,,Niet zo gek dat je harder remt, dat doet iedere coureur die een fout maakt. Lijkt me dat mensen die een personenauto besturen ook bekend zijn met dat fenomeen. Geen van de stewards had de situatie goed kunnen beoordelen, alleen Michael zat in de auto”, blaast de Duitser stoom af in Bild.
,,Ik vind het niet kunnen dat een landgenoot van Alonso hierbij betrokken was. We hebben het hier wel over een besluit met grote gevolgen voor het kampioenschap. Je vraagt de wolf toch ook geen mening over Roodkapje?”
Schumacher slaagde er zondag nog wel in om vijfde te worden. Hij kon echter niet voorkomen dat zijn achterstand op Alonso gegroeid is tot 21 punten.
KVN
Verdegay was één van de drie stewards die besloten wat zaterdagavond laat pas aan de buitenwereld werd meegedeeld. Volgens de Spanjaard wees al het bewijs er op dat Schumacher met opzet zijn Ferrari 248 F1 ’parkeerde’. Dat het fout ging bij deze lage snelheid was nog het toppunt, ook de acties die de zevenvoudig wereldkampioen in zijn cockpit uithaalde toen zijn Ferrari stilstond zorgden ervoor dat de stewards volgens Verdegay niet anders konden. Conclusie: Schumacher zat expres zijn collega-coureurs dwars door de auto stil te zetten in La Rascasse.
,,Er stond veel druk op, we mochten geen fout maken. Dat zou heel grote gevolgen hebben gehad”, steekt hij van wal in de Gazzetta dello Sport. ,,Of hij de hele manoeuvre met opzet uitvoerde weten we niet, maar zoiets had hij het hele weekend nog niet gedaan. Hij remde meer dan twee keer zo hard dan in voorgaande ronden.”
,,Daarna maakte hij een aantal onnodige stuurbewegingen, wat hem nog eens vijf meter heeft gekost, daardoor had hij geen kans meer om de bocht te halen. Dat hij de auto verloor terwijl hij zestien kilometer per uur reed valt niet recht te praten. En dan sloeg de motor af omdat hij dat wilde, omdat het te lang duurde voordat hij de koppeling raakte. En het argument dat hij niet achteruit kon rijden vanwege verkeer sloeg ook nergens op.”
Als Schumacher zijn vermeende schwalbe beter uit had gevoerd, had hij er volgens de Spanjaard mee weg kunnen komen. ,,Als hij zijn bolide daadwerkelijk had beschadigd, dan hadden we de zaak waarschijnlijk afgedaan als een fout van de coureur. Nu konden we niet anders dan artikel 116 toepassen.” Dat de coureur ’s avonds verklaarde onschuldig te zijn deed daar niks aan af. Een halfuur later velden de stewards hun gezamenlijke oordeel.
Dat het juist een Spaanse steward is die betrokken was bij het nemen van deze beslissing, doet de gemoedsrust van Ferrari-fans geen goed. Ook Schumachers manager Willi Weber vindt het maar niks dat een Spanjaard betrokken was bij de besluitvorming. Hij beticht Verdegay van vooringenomenheid omdat Schumacher in gevecht is met Fernando Alonso voor de titel.
Weber neemt het dan ook op voor zijn coureur. ,,Niet zo gek dat je harder remt, dat doet iedere coureur die een fout maakt. Lijkt me dat mensen die een personenauto besturen ook bekend zijn met dat fenomeen. Geen van de stewards had de situatie goed kunnen beoordelen, alleen Michael zat in de auto”, blaast de Duitser stoom af in Bild.
,,Ik vind het niet kunnen dat een landgenoot van Alonso hierbij betrokken was. We hebben het hier wel over een besluit met grote gevolgen voor het kampioenschap. Je vraagt de wolf toch ook geen mening over Roodkapje?”
Schumacher slaagde er zondag nog wel in om vijfde te worden. Hij kon echter niet voorkomen dat zijn achterstand op Alonso gegroeid is tot 21 punten.
KVN