21 jaar na het debuut van de Italiaanse renstal is het boek dat Minardi heet dichtgeslagen. Donderdagmiddag was het een feit, toen Paul Stoddart na een korte run op Vallelunga terugkeerde in de pit. Een emotionele aangelegenheid, waarbij de Australiër werd gadegeslagen door werknemers en oud-coureurs. De aanwezigheid van mensen als Marc Gené, Gianni Morbidelli, Robert Doornbos en Patrick Friesacher bij de laatste momenten van Minardi, geeft precies weer hoe het team was in haar F1-periode: een team van normale mensen, dat altijd maar op moest zien te boksen tegen rijkere teams. ,,Het was toch wel een emotioneel moment, het was heftiger dan ik had verwacht. Minardi heeft voor veel mensen een heleboel betekent. Alle positieve dingen die ik deze week heb gehoord hebben me toch wel geraakt", vertelt de Australiër, die inmiddels niet meer door het leven gaat als ’Minardi-teambaas’.

Als Scuderia Toro Rosso, zo gaat het team vanaf nu officieel door het leven. Met meer financiële mogelijkheden, met andere coureurs en dus ook zonder Paul Stoddart. Minardi is niets meer dan een herinnering, hoe raar dat nu ook moge klinken. ,,Ik wens Scuderia Toro Rosso het beste. Wel hoop ik dat Minardi altijd voort zal blijven leven in de gedachte van onze fans. Minardi is Minardi, en er mag nooit worden vergeten dat er een gezicht schuilging achter dit team. Het gezicht van de werknemers, Minardi was een team voor normale mensen. Zij hebben dit team gevormd, dat mag nooit vergeten worden."

Met de recente verdwijning van Jaguar, Jordan en Minardi moge duidelijk zijn dat er een geheel nieuwe periode aanbreekt in de Formule 1. Een periode van kapitaalkrachtige teams en een periode van fabrikanten. Er is een flinke zak geld voor nodig om tegenwoordig met de top mee te kunnen doen. Paul Stoddart meent zelfs dat privé-teams totaal geen bestaansrecht meer hebben in de huidige Formule 1. Simpelweg omdat zij er niet meer in slagen te overleven. Daarom zat er voor de Australiër niets anders op dan de boel te verkopen aan Red Bull, om de toekomst veilig te stellen.

,,De Formule 1 zal Minardi missen, maar helaas slagen de kleine teams er niet meer in om te overleven", verhaalt de oprichter van Ozjet in de Gazzetta dello Sport. ,,De vele regelveranderingen waren de nekslag. Nieuwe regels kosten geld en dan maakt het niet uit of de uitwerking daarvan goed of fout is." Volgens Stoddart regeert nu de politiek, ook op het circuit. ,,Alles is in handen van de fabrikanten. Niemand zal het kunststukje van Minardi kunnen herhalen. Natuurlijk hebben we soms voor het geld moeten kiezen, maar geen enkel team heeft zoveel capabele coureurs afgeleverd als Minardi."

KVN