Waar Robert Doornbos in de kwalificatie het grootste slachtoffer werd van de problemen bij Minardi, was deze ’eer’ op zondag weggelegd voor Christijan Albers. De problemen begonnen tijdens het bijtanken en daarna ging het van kwaad tot erger. Van opgeven wilde Albers, tot genoeg van teambaas Stoddart, niet weten.
Na de problemen met het bijtanken moest de Minardi-coureur een ronde later opnieuw een bezoek brengen aan zijn monteurs. Daarna kreeg hij steeds meer problemen met de balans van de auto. Gevolg: vijf pitstops en een uitvalbeurt. ,,Ik heb mijn best gedaan en ben zo lang mogelijk door blijven rijden." Over zijn start is hij wat beter te spreken: ,,Het was chaotisch, maar ik slaagde er tenminste in mijn positie te behouden."

,,Mijn snelheid in de openingsfase was erg goed, maar na mijn eerste pitstop kreeg ik steeds meer problemen met het schakelen", vervolgt de in Antwerpen woonachtige coureur. Enkele ogenblikken nadat Doornbos de met vele problemen kampende Albers had ingehaald, riep het team haar coureur binnen. ,,De snelheid was er wel, maar de problemen maakten het gewoon onmogelijk om daarvan de profiteren." Vanwege de bovengenoemde redenen was er voor Albers geen denken aan om zich op het gevecht met teamgenoot Doornbos te focussen.

,,In ronde 25 werd ik naar binnen geroepen en enkele ronden later moest ik opnieuw naar de pit voor de nodige liters benzine. Hopelijk gaat het op Monza beter en ik ben blij dat we vooraf nog twee dagen kunnen testen in Italië om zodoende de auto verder te verbeteren."

Teambaas Paul Stoddart kijkt met mexied feelings terug op de zondagmiddag. ,,Dat onze strategie goed was heeft Robert bewezen met een solide race. Helaas kreeg Christijan niet de kans om te schitteren. Ondanks alles haalde hij bijna het einde van de race, en eerlijk is eerlijk: hij reed gewoon een goede race, zeker gezien de omstandigheden waarin hij verkeerde. Als we de betrouwbaarheid kunnen verbeteren zie ik nog genoeg potentieel."

KVN