Er bestaan nog altijd veel onduidelijkheden over Super Aguri F1, dat met Honda-motoren gaat rijden. Waar komt bijvoorbeeld het geld vandaan en wie worden de coureurs? Maar inmiddels is wel duidelijk dat het team van oud-Formule 1-coureur Aguri Suzuki niet van plan is om komend jaar met een eigen auto aan de start te verschijnen, simpelweg omdat daarvoor te weinig tijd is. Eerder aasde Suzuki al op BAR-Honda’s, maar dat bleek reglementair niet mogelijk. Een team mag namelijk niet deelnemen aan Grand Prix’ met een wagen die ontworpen of gebouwd is door een andere, bestaande renstal. Toch geeft de Japanner de hoop niet op. Hij heeft zijn zinnen nu gezet op vier jaar oude chassis’ van het ter ziele gegane Arrows.

Dat stelt Paul Stoddart. De Australiër deed onlangs het Minardi-team van de hand, maar verkocht daarbij niet de tekeningen, eigendomsrechten en vijf chassis’ van de Arrows A23, die hij na het faillissement van de Engelse renstal op de kop wist te tikken. ,,We zijn erover in onderhandeling”, zegt hij tegenover persbureau Reuters.

,,Gezien de weinige tijd die ze nog hebben en de reglementen is het waarschijnlijk zelfs hun enige kans om in 2006 mee te doen”, vervolgt Stoddart. ,,Het is goed mogelijk om met die auto’s in Bahrein ten tonele te verschijnen. Ook wij (Minardi) reden tot aan Imola dit jaar met een paar jaar oude auto. We hebben vanaf 2002 weinig veranderd aan de bolide.”

Voor Suzuki ligt het echter wat gecompliceerder dan bij Minardi. Vanaf komend jaar wordt de V8-motor ingevoerd. Iets waarop de Arrows A23 niet gebouwd is. Het chassis, dat ontworpen is door Mike Coughlan (nu werkzaam bij McLaren) en waarmee Heinz-Harald Frentzen in 2002 tweemaal in de punten reed, is gemaakt voor een tiencilinder.

Maar volgens Stoddart hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Voor de minder kapitaalkrachtige teams is er de mogelijkheid om met (weliswaar afgeknepen) V10’s te blijven rijden. ,,En het is met een aantal kleine aanpassingen goed mogelijk om een Honda V10 achterin die auto’s te hangen. Het geeft ze een jaar om aan een eigen auto te werken”, aldus Stoddart.

PPB