Dat Super Aguri in Bahrein aan de start verscheen was al een verrassing, maar dat Yuji Ide de tweede bolide bestuurde deed bij veel fans helemaal de wenkbrauwen fronsen. Na vier races was het doek echter alweer gevallen, Ide was te onervaren en sprak slecht Engels.


Volgens teambaas Aguri Suzuki zijn dat althans de redenen waarom Ide in de Formule 1 niet uit de verf kwam. Ide was niet alleen een stuk langzamer dan teamgenoot Takuma Sato, ook maakte hij nogal eens een uitstapje naast de baan. En was hij betrokken bij enkele incidenten met collega-coureurs, bijvoorbeeld met Christijan Albers in San Marino.

Niet lang daarna sommeerde de FIA Super Aguri de Japanse coureur te vervangen. In eerste instantie ging men ervan uit dat Ide werd gedegradeerd tot vrijdagtester, maar de FIA pakte hem zelfs zijn superlicentie af. Toch laat teambaas Suzuki zijn coureur niet vallen, al geeft hij toe dat Ide te onervaren was.

Niet zo gek ook, als je na slechts tweehonderd testkilometers je debuut in de Formule 1 moet maken. ,,Het was erg moeilijk voor Yuji. Hij kende de circuits niet en had amper getest, hij stond voor een zeer zware opgave”, verklaart Suzuki in F1 Racing. ,,In feite was hij er niet klaar voor. Hij wist niet hoe je een Formule 1-bolide moest besturen en ook niet hoe hij de banden op moest warmen.”

Suzuki benadrukt nog maar eens dat Ide nog altijd deel uitmaakt van het team en dat hij testwerk zal blijven verrichten. Of we hem ooit nog terug zien keren op de startgrid, dat blijft hoogst twijfelachtig. ,,Hij moet veel trainen en hard studeren. Daar werken we nu aan.”

Hoewel Super Aguri zich als een Japans team profileert, zijn veel teamleden Engels. Enkelen hebben zelfs een Arrows-verleden. Eén van de problemen waar Ide mee te maken kreeg, was het slechten van een taalbarrière. Hij sprak namelijk geen woord Engels. De taalbarrière is een probleem waar wel meer Japanse Formule 1-coureurs mee kampen. Ook voor Toranosuke Takagi was dit een bron van zorg, toen hij in 1998 zijn Formule 1-debuut bij Tyrrell maakte.

,,Ik hoop dat hij leert van Takuma en zijn race-egineer, want Yuji sprak echt geen woord Engels”, stelt de teamleider nog maar eens vast. Hierdoor was Suzuki genoodzaakt om zelf als een soort tolk op te treden, zodat hij de wensen van Ide over kon brengen op de rest van het personeel. ,,Een pijnlijke, lastige situatie voor hem en zijn engineer.”

,,In de trainingen op vrijdag moest ik hem vragen wat voor veranderingen hij prefereerde. Aangezien hij zo weinig ervaring had, vond ik het zelfs lastig om zijn antwoorden in het Japans te begrijpen”, besluit Suzuki.

Ide wordt vanaf de Grand Prix van Europa vervangen door Franck Montagny. De Fransman rijdt ook in Monaco, maar het is nog onduidelijk of hij de rest van het seizoen tweede coureur blijft.

KVN