Symonds: ‘Alonso is coureur, geen engineer�
Fernando Alonso keert terug en moet Renault terugbrengen naar de top, maar volgens Pat Symonds moeten de engineers ervoor zorgen dat de Spanjaard een goede auto krijgt. ,,Fernando is geen engineer.”Tijdens het afgelopen seizoen beklaagde Alonso zich over gebrek aan steun bij McLaren. Hij had de auto volgens eigen zeggen zes tienden sneller gemaakt, maar kreeg daar te weinig voor terug. Nu hoopt de Spanjaard hetzelfde trucje bij Renault te kunnen toepassen en daar wél steun voor terug te krijgen.
De Franse renstal kan die zes tienden volgend jaar goed gebruiken, maar volgens Symonds is het niet zo dat de R28 meteen een halve seconde sneller is nu Alonso zijn handtekening onder het contract heeft gezet. ,,Fernando is coureur, geen engineer. De vooruitgang die we willen boeken zal van ons technische departement moeten komen”, vertelt hij de Italiaanse website F1GrandPrix.it.
,,Wat wij moeten doen is het begrijpen van de problemen waardoor we afgelopen seizoen zijn geplaagd en oplossingen aandragen. Volgens mij zijn we daar in geslaagd”, zegt de rechterhand van teambaas Flavio Briatore. ,,Het is onze verantwoordelijkheid om Fernando een goede auto te geven, één waarmee hij uit de voeten kan. En ik vrees dat dit meer afhangt van onze engineers dan van Fernando.”
Symonds gaat ook in op de problemen waarmee Renault afgelopen seizoen te maken had. ,,Het heeft te maken met de arodynamica. Laat ik het zo zeggen: we hebben vertrouwd op resultaten uit de windtunnel die bij nader inzien niet helemaal correct bleken. We zijn erachter hoe dat zo gekomen is en hebben dat opgelost.”
Dat Renault overstapte van Michelins naar Bridgestone-banden was niet de directe aanleiding voor het probleem. ,,Maar het bemoeilijkte onze analyse wel”, geeft Symonds toe. ,,Omdat we op ander rubber reden heeft het bijgedragen, maar het vormde niet de basis van ons probleem.”
,,Wel is het zo dat we vanwege deze overstap elementen hebben onderzocht die we anders over het hoofd hadden gezien. Het was dus niet zozeer aan de Bridgestones te wijten, maar we hebben wel diepgaander onderzoek moeten verrichten dan we anders gedaan zouden hebben.”
Om de ambities kracht bij te zetten heeft Renault niet alleen Alonso teruggehaald; de technische structuur is verbeterd en de begroting met dertig miljoen euro opgeschroefd.
KVN