Technisch kopstuk van het Williams-team, Pat Symonds, is het niet eens met het besluit van de stewards om Fernando Alonso niet te bestraffen voor diens aanvaring met Felipe Massa. Volgens Symonds gebruikte Alonso zijn concurrent ‘als een rem’.

In de slotfase van de race was Alonso bezig met een opmars en wist hij Massa stevig onder druk te zetten. Uiteindelijk zag de Spanjaard zijn kans en zette zijn McLaren-Honda naast de Williams van Massa, maar maakte daarbij wel contact met zijn concurrent. Beide coureurs raakten elkaars wiel, maar konden hun race in eerste instantie vervolgen. Even later bleek Massa toch last te hebben van een langzaam leeglopende lekke band, waardoor hij een extra pitstop moest maken.

Alonso was zich van geen kwaad bewust en riep nog over de radio dat Massa simpelweg instuurde toen hij er al volledig naast zat. De stewards vonden het incident echter reden genoeg om een onderzoek te starten. Na de race werd bekend gemaakt dat de stewards vonden dat beide coureurs geen blaam troffen, iets waar Felipe Massa het zeker niet mee eens was.

Ook technisch kopstuk van de renstal van Williams, Pat Symonds, snapt de beslissing van de stewards niet. “Volgens de FIA was het een race-incident, iets waar ik het niet mee eens ben”, aldus Symonds. “Je moet het alleen hebben over het incident, dus het gevolg ervan moet geen onderdeel zijn van de uitspraak. De coureur en het team hebben hun mening gegeven, en dan is het oordeel aan de stewards. Ze hebben besloten dat het een race-incident is.”

“Ik vind dat Alonso te laat remde”, vervolgt Symonds. “Zelfs toen hij Felipe raakte, kwam hij buiten de baan terecht. Toen hij Felipe als een rem gebruikte, verliet hij alsnog het circuit. Een paar rondes later deed hij hetzelfde bij Sainz. Hij raakte Sainz niet, maar hij ging zo ver buiten de baan dat ik dacht dat hij naar Mexico ging.”

Volgens Symonds was Massa in afwachting van de degradatie van de banden van zijn voorligger, Carlos Sainz. Na een grondige observatie was het voor het team duidelijk dat de banden van Sainz steeds slechter werden, waardoor het besloot niet aan te vallen, maar af te wachten.

“We zaten er gewoon achter. We probeerden wel wat bij Sainz, maar het was niet gemakkelijk”, legt Symonds uit. “We konden echter zien dat zijn banden slechter en slechter werden, dus we schakelden de motor een paar tandjes terug. We zeiden ‘laten we wachten, we pakken hem op het einde’. En – natuurlijk – waren we er niet meer op het einde.”

Zelfs na zijn pitstop na de lekke band, eindigde Felipe Massa nog als zevende, een plek voor de Force India van Sergio Pérez. Het team van Williams is nog steeds in een felle strijd verwikkeld met Force India om de vierde plek in het constructeurskampioenschap. Na de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft Williams nog een achterstand van acht punten.