Nelson Piquet heeft dit seizoen nog weinig indrukwekkends laten zien. De geruchten gaan dat zijn vervanger zich al warmloopt, maar Pat Symonds, technisch directeur van Renault, zegt nog in de Braziliaan te geloven.Piquet heeft tot dusver nog geen punten gescoord en kan teammaat Alonso amper bijbenen. Maar dat kan allemaal veranderen, denkt Symonds, als de Braziliaan maar wat meer zelfvertrouwen weet te krijgen. ,,Dan zal hij het prestatieniveau kunnen bereiken dat hij nodig heeft.''

Om de Renault-coureur de kans te geven meer vertrouwen te krijgen in de Renault R28 wil Renault van alles proberen. Zo laat het team hem volgende maand tijdens de test in Barcelona drie dagen rijden.

Piquet staat onder forse druk. De geruchten dat Anthony Davidson zich achter de coulissen al aan het voorbereiden is om het stoeltje van Piquet over te nemen als die tegenvallend blijft presteren, worden steeds sterker. Maar Symonds geeft zijn coureur nog niet op.

,,Nelson heeft het moeilijk, maar hij heeft een paar sterke races gereden'', vertelde Symonds tijdens een podcast op de Renault-website. ,,En vergeet niet: vorig jaar om deze tijd dacht iedereen dat Heikki Kovalainen zijn langste tijd bij het team al had gehad.''

,,Toen we naar Canada gingen, had Heikki de slechtste zaterdagsessie ooit: hij had twee enorme crashes, waarvan een in de kwalificatie, en het was een wonder dat we hem nog een auto konden geven om mee te kunnen kwalificeren.''

,,Toen, op zondag, reed hij een fantastische race en daarna is het alleen maar bergop gegaan met hem. Zo gaat het met sportmensen: het gaat om zelfvertrouwen en geloof in jezelf. Dat moet Nelson ook krijgen – hij moet geloven dat het beter kan en zal gaan.''

Piquet zelf heeft al laten weten dat hij gelooft dat zijn kansen zullen keren zodra het Formule 1-circus terugkeert in Europa. Dan rijdt hij immers op circuits die hij goed kent. De Braziliaan is niet verrast dat Renault hem openlijk heeft aangespoord om beter zijn best te doen.

,,Zo werkt dat bij Renault'', zegt Piquet. ,,Ze pushen hun coureurs graag omdat ze denken dat dat de beste manier is om ze te stimuleren om sneller te worden.''

DP