Pat Symonds snapt niks van de straf die door de stewards is uitgedeeld aan Fernando Alonso. De Spanjaard raakte zijn drie snelste kwalificatietijden kwijt omdat hij Felipe Massa geblokt zou hebben. Symonds is het niet eens met de visie van de stewards.

Volgens Symonds was het verschil tussen de auto’s van Alonso en Massa zo’n honderd meter. En dan kan Massa met geen mogelijkheid zijn opgehouden. ,,Op televisie is het soms moeilijk om een juiste inschatting te maken. Uit de data is gebleken dat ze een seconde na elkaar over start/finish reden, dat komt neer op ongeveer honderd meter. Dan kan je iemand niet ophouden”, vertelt hij FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

,,Zoals je weet is het zo slecht nog niet om even op sleeptouw te worden genomen in de kwalificatie. Dat is precies wat er gebeurde. Ik zag de data van Ferrari en ik kon zien dat Massa tijd verloor. Hij reed ook niet constant langzamer door de Parabolica, pas halverwege moest hij gas loslaten. Volgens mij maakte hij gewoon een fout, maar dat wordt ontkend.”

,,Dat heb ik wel vaker gezien, het is Fernando zelfs nog overkomen dit weekend. Als je iets te snel de Parabolica in gaat, dan betaal je daar de prijs voor. De voorbanden kunnen dat niet aan. En dit vertoonde grote gelijkenissen… Iedereen zit te wachten op zo’n slipstream, dan vind ik het wat verrassend als er daarna geklaagd wordt. Vooral als er nog honderd meter tussen zat, niet waar? Het heeft me verbaasd.”

,,Natuurlijk was er wel wat turbulentie. Maar ik heb tegen Massa gezegd: ’Zo gaat het morgen 53 ronden, hoe ga je er dan mee om?’” Symonds snapt ook niks van de straf omdat Alonso in zijn outlap sneller reed dan tijdens zijn eerdere vliegende run in de kwalificatie. ,,Fernando kreeg een lekke band tijdens het oprijden van de brandstof. Daardoor moest hij een keer extra stoppen en was onze planning in de war geschopt. Fernando moest juist doorrijden, anders was hij afgevlagd!”

,,Hij reed dus behoorlijk door. En sla de sectortijden er maar op na: Fernando’s tijd in de derde sector was in zijn outlap sneller dan in zijn vliegende ronde van even daarvoor. Beetje raar om dan tegelijkertijd iemand te blokken.”

Volgens Symonds wordt er teveel met twee maten gemeten. Hij wijst bijvoorbeeld op de start van de Turkse Grand Prix, toen de beide Ferrari’s meermaals van hun lijn afweken. ,,Ze hadden wel heel veel asfalt nodig en dan wordt er niks gezegd. Dan doen we iets op Monza, waarbij we volgens mij niemand hinderen en dan krijgen we een straf. Zo wordt het wel heel moeilijk om kampioen te worden.”