Teambaas Tost verdedigt Red Bull-filosofie
De filosofie van Red Bull om Red Bull Racing en Toro Rosso van dezelfde auto te voorzien heeft haar vruchten afgeworpen. In Monza won Sebastian Vettel. Toro Rosso’s teambaas Franz Tost verdedigt Red Bulls filosofie.De Grand Prix van Japan in 2005 was ruim drie jaar geleden de laatste race die in een door Newey ontworpen auto werd gewonnen. Kimi Raikkonen won in zijn McLaren. Inmiddels heeft de MP4-20 een opvolger: niet in de RB4, maar in de STR3.
Zoals het er nu voorstaat worden de zogeheten customer cars vanaf 2010 écht verboden. Vanaf dat moment kan Red Bull Engineering, waar Newey onder contract staat, Toro Rosso niet meer van een kant en klare auto voorzien.
Tost kijkt in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper vast vooruit. ,,Ik zou willen dat de Formule 1 er tegen die tijd als volgt uitziet: zes fabrikanten die een alliantie zijn aangegaan met zes privateers en onderling met elkaar samenwerken.”
,,De filosofie van Red Bull was om één auto te bouwen voor twee teams. Ons budget is, ik weet het niet eens precies, een kwart van wat de andere teams te besteden hebben. Maar we zijn er wel toe in staat om te winnen. Wat betreft efficiëntie en budget zitten we dus op het juiste spoor. Alleen schrijven de regels nu nog iets anders voor.”
Als het aan Tost ligt, is dat in 2010 anders. ,,Als we met z’n allen helder nadenken, dan moet dit te realiseren zijn. Kijk maar eens naar de economie: de grote autofabrikanten werken samen. Waarom doen ze dat? Omdat ze zo geld besparen op ontwikkelingskosten en research. Daar is het punt reeds bereikt dat de fabrikanten niet teveel geld meer willen uitgeven omdat het eindresultaat toch amper van elkaar afwijkt. Dat is de juiste weg.”
,,Ik zal een voorbeeld geven: wij zoeken naar een geschikte windtunnel. Ook al hebben we werk voor 130 mensen, er zal geen revolutionair andere auto uit tevoorschijn komen. Omdat het regeltechnisch gezien niet mogelijk is, maar ook omdat je er als team niets mee opschiet.”
Tost besluit: ,,Alle auto’s zien er momenteel bijna hetzelfde uit. Schilder je ze allemaal wit dan zijn er nog geen vijf mensen die kunnen aanwijzen welke auto bij welk team hoort. Die weddenschap durf ik wel aan. Hoe dan ook, regels zijn regels. We proberen ze te veranderen en of dat lukt, moeten we nog zien. Ik weet het nu nog niet.”
AC/KVN