Teambazen twijfelen over radicale achtervleugel
Bij Max Mosley schieten superlatieven tekort om de positieve uitwerking van de radicale achtervleugel te omschrijven. Volgens hem behoren inhaalproblemen vanaf 2007 tot het verleden. Enkele teambazen weten het zo net nog niet en twijfelen zelfs aan de haalbaarheid van het concept.
Volgens verschillende teamleiders wordt het erg moeilijk om de benodigde stemmen voor invoering aan het einde van dit jaar al te hebben. Op de vergadering gisteren kwam men overeen dat de gestandaardiseerde achtervleugel al in 2007 ingevoerd wordt, maar een mogelijk struikelblok is dat acht van de tien teams zich achter de plannen van de Technische Werkgroep moeten scharen.
Scheidend Minardi-teambaas Paul Stoddart vreest dat de plannen voor de radicale auto misschien wel uitgesteld moeten worden tot 2008. ,,Als er minder dan acht van de tien leden van de Technische Werkgroep niet akkoord gaan, dan zit er niet veel schot in de zaak. Eerlijk gezegd zie ik dat wel gebeuren, wat inhoudt dat de CDW-vleugel niet ingevoerd kan worden in 2007", vertelt de Australiër op Autosport-Atlas.
Frank Williams denkt eveneens dat het moeilijk wordt om de veranderingen al in 2007 door te voeren. Niet vanwege haalbaarheidsproblemen, maar door een gebrek aan tijd. Wel zegt de Engelsman dat het erg goed voor de sport zal zijn als de uitwerking van de achtervleugel is zoals Mosley heeft voorspeld. ,,Ik denk dat iedereen er wel een voorstander van is. Wat me meer zorgen baart is dat we nog maar twee maanden hebben om onze goedkeuring te verlenen."
,,Misschien zijn er wel structurele problemen die opgelost moeten worden. Ik kan me zomaar voorstellen dat turbulentie achter de auto’s in het begin voor problemen zorgt, of dat er wat vleugels afvallen tijdens tests. Er moet echt nog een berg werk verzet worden."
De mede-eigenaar van het Williams-team zegt het ontwerp van de tweedelige achtervleugel niet lelijk te vinden. ,,Toen ik voor het eerst zag dacht ik dat ik het zou haten, maar eigenlijk wen je er best snel aan. Het zou voor alle partijen geweldig zijn als de F1 weer garant komt te staan voor spektakel."
KVN