Vertegenwoordigers van de Formule 1-teams zijn vandaag in Monaco gebleven om met Bernie Ecclestone en de FIA te praten over verdere kostenbesparing. Dat bericht Autosport.

Volgens informatie van Autosport staan onder meer de Resource Restriction Agreement (RRA), het testverbod en het nieuwe motorreglement als vergaderpunten op de agenda. Daarnaast worden er ook nog nieuwe voorstellen besproken om de kosten verder in te perken.

Het heetste hangijzer vormt de zogenaamde RRA en de handhaving daarvan, zo bericht en voorspelt Autosport. Dit kostenbesparingsplan is inmiddels al enkele jaren van toepassing, maar niet alle teams zijn er tevreden mee.

Volgens big spenders als bijvoorbeeld Red Bull en Ferrari is de invulling van de RRA onduidelijk, net als de manier waarop gecontroleerd wordt hoe teams hun geld uitgeven.Kleinere renstallen als Sauber en Force India hebben daarentegen duidelijk gemaakt dat ze vinden dat de huidige regels niet ver genoeg gaan en de rijkere teams daardoor alsnog veel voordeel hebben van hun hogere budgetten.

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali legt uit dat de vergadering van vandaag vooral dient om de onlangs door de FIA voorgestelde – maar nog niet openbaar gemaakte – maatregelen door te spreken: “We gaan kijken hoe iedereen tegen de FIA-plannen aankijkt en of we het erover eens kunnen worden om de kosten terug te brengen”, vertelt hij.

Norbert Haug, de motorsportchef van Mercedes, benadrukt op zijn beurt dat het ‘vitaal is voor de Formule 1’ om ervoor te zorgen dat het verschil tussen de rijke en minder welvarende teams kleiner wordt: “Onder het huidige verdrag zijn de topteams beter af, maar we willen juist een competitief middenveld hebben met teams die voor verrassingen kunnen zorgen, dus daar moeten we voor zorgen.”

Vanuit het team van Sauber – een vaste middenmoter – laten Peter Sauber en Monisha Kaltenborn optekenen dat ze het hoog tijd vinden dat de FIA een rol gaat spelen in het reguleren van de kostenbesparing. Daarnaast roepen ze de topteams op hun verantwoordelijkheid te nemen om de Formule 1 te beschermen: “Het is belangrijk om vooruit te denken, maar er zijn helaas teams die dat niet doen omdat het ze niet uitmaakt hoe de Formule 1 er over tien jaar uit ziet”, zegt Sauber.

“Er zijn namelijk teams die alleen maar bezig zijn met het aantal blikjes frisdrank dat ze kunnen verkopen, en verder niks”, wijst hij met de beschuldigende vinger naar Red Bull en Toro Rosso.

Saubers ceo Kaltenborn benadrukt en waarschuwt dat de kleine teams niet vergeten mogen worden. “De Formule 1 is groter dan de vier teams vooraan”, zegt Kaltenborn. “Voor ons is de Formule 1 bovendien het enige dat ons in leven houdt. Wij zijn geen team dat het er zomaar even bij doet in aanvulling op al hun andere zaken.”