Sleutelfiguren in de Formule 1 verwachten dat safetycar-fases een cruciale rol zullen spelen in de uitkomst van de Europese Grand Prix, die komend weekend voor het eerst op het stratencircuit van Valencia wordt verreden.Het hogesnelheids-stratencircuit wordt al vergeleken met Montréal waardoor verschillende teams en coureurs verwachten dat de race in de Spaanse havenstad besloten kan worden doordat de safetycar moet uitrukken voor ongelukken.

De huidige regels hebben al voor verschillende coureurs funest uitgepakt die moesten bijtanken terwijl er een safetycar op de baan was en de pitstraat nog dicht was.

Doordat het circuit op grote delen ommuurd is, is de kans op ongelukken groot. Doordat niet bekend is hoe snel ze in Valencia beschadigde auto’s kunnen weg takelen, houden de teams met het voorbereiden van hun strategieën rekening met lange safetycar-periodes.

Mike Gascoyne, technical officer van Force India, verklaarde tegenover Autosport.com dat hij hoopt voordeel te kunnen halen uit een dergelijke situatie. ,,Voor een team als ons is zoiets natuurlijk ideaal. Door de muren en de moeilijkheid om de auto’s weg te slepen, reken ik op veel safetycars. We zijn dus aan het kijken naar andere strategieën dan normaal, zodat we als de situatie zich voordoet er voordeel uit kunnen halen.”

Terwijl de achterhoedeteams als Force India en Toro Rosso in hun handen knijpen met safetycar-fases, zijn de topteams juist huiverig uit angst dat de safetycar hun race om zeep helpt, in plaats van dat het voordeel oplevert.

Ook Mark Webber, die met Red Bull om de vierde plaats in de constructeurs-WK strijdt, is bezorgd over de gevolgen van een safetycar-fase. ,,Helaas kunnen straatraces door de nieuwe safetycar-regels zo beïnvloed worden dat prestatie lang niet altijd het belangrijkste is. Juist als je een shit-race hebt, kan het je helpen. Dat is echt mijn grootste zorg als ik naar zulke races ga, dat als je een goed weekend hebt, zo’n safetycar alles voor je kan verpesten.”

LV