*

Techniek: ‘Die voorvleugel van Alfa Romeo is niet radicaal, die is gewoon niet af’

Rob van den Heijkant

Rob van den Heijkant

2 maart 2019 11:00

Techniek: ‘Die voorvleugel van Alfa Romeo is niet radicaal, die is gewoon niet af’
Motorsport Images

Doet een goed voorbeeld volgen? Alfa Romeo baarde opzien met een radicale voorvleugel op haar nieuwe C38-bolide. De meeste teams hebben er een minder extreme versie van, maar er zijn er twee die deze trend helemaal niet volgen: Red Bull en Mercedes. Eerder een positief teken dan signaal dat ze iets gemist hebben, denkt FORMULE 1’s techniekexpert Rob van den Heijkant.

Qua voorvleugel heb je Red Bull en Mercedes aan de ene kant, en de rest van de teams aan de andere kant. Door de nieuwe regels – voor bredere, minder complexe voorvleugels – valt bij veel teams te zien dat ze hebben gekozen voor een vleugel waarvan de buitenste, bovenste elementen naar de zijkanten toe scherp aflopen. Alfa Romeo is het meest extreme voorbeeld, maar ook Ferrari en Renault gaan ver.
(tekst loopt door onder de foto)

De gedachte achter de nieuwe regels voor de voorvleugel is dat ze, nu ze breder en simpeler zijn, niet meer gebruikt kunnen worden om turbulente lucht van de banden (wheel wake) naar buiten te stuwen. Dat deed je om de luchtstroom over de auto zo ‘schoon’ en stabiel mogelijk te houden. Teams zoeken natuurlijk wel naar een soortgelijk effect, wat het merendeel dus doet met een versie van het ‘Alfa-idee’. Maar Mercedes en Red Bull juist niet.

Lees ook: Alfa Romeo versiert nieuwe auto met klavertjesvier voor shakedown

Mercedes en Red Bull hebben vastgehouden aan de ideeën van vorig jaar, hebben nog veel hogere elementen aan de zijkant. Het afbuigen hiervan zie je daar totaal niet. Dat ze dit hebben gedaan, is vermoedelijk eerder een positief signaal dan een teken dat ze iets hebben gemist. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar denk dat zij het oude principe gewoon wél werkend hebben gekregen onder de nieuwe regels en de rest niet.

Toen ik die Alfa-voorvleugel voor het eerst zag, dacht ik: ‘wauw’, maar het is eigenlijk heel basic

De rest moet dus compenseren, met de ‘afzakkende’ vleugel. Ik moet zeggen: toen ik die Alfa Romeo voor het eerst zag, dacht ik: ‘wauw, ze hebben iets compleet nieuws, met veel minder vleugel aan de buitenkant’. Maar nu ik de rest van de teams zie, denk ik: Alfa Romeo is gewoon veel minder ver. Wat Alfa Romeo heeft, is heel basic. Het is eigenlijk de eerste invulling die je aan dit idee geeft als je achter de tekentafel gaat zitten.
(tekst loopt door onder de foto)

Alfa Romeo’s vleugel heeft grove scharnieren, hele simpele bovenste elementen en aan de zijkanten dus zelfs helemaal niks. Ik denk dat ze gewoon een paar maanden achterstand hebben op de rest. Je zal bij hun als volgende stappen waarschijnlijk zien dat ze daar – in die ruimte die door andere teams met hetzelfde concept al wél is ingevuld – ook nog dingen gaan plaatsen.

Qua downforce verwacht ik echter niet dat Alfa Romeo er last van heeft, want daarvoor kunnen ze wat ze wel aan vleugel hebben gewoon omhoog zetten. Dit gaat echt om die wheel wake en hoe je die met de voorvleugel beïnvloedt.

Geen snelle veranderingen
Om terug te komen op Mercedes en Red Bull, denk ik dus niet dat we ze ineens van concept gaan wisselen en meegaan met de rest. Dat zou überhaupt niet zomaar ‘even’ kunnen, want hun hele auto’s zijn op hun huidige ontwerp ontwikkeld. Ze kunnen alleen snel switchen als ze al iets op de plank hebben liggen, als ze bijvoorbeeld parallel aan twee verschillende concepten gewerkt hebben, maar ik denk niet dat ze dat hebben gedaan.

Lees ook: Concurrentie duwt Ferrari alvast in favorietenrol: ‘Zij gaan heel, heel hard’

Het is verder zoals Mercedes-teambaas Toto Wolff al zei: de technische lui daar zijn echt niet dom. Die hebben jaren perfecte voorvleugels gemaakt en maken niet ineens een kapitale fout. Uiteindelijk denk ik dat hun ontwerp Mercedes en Red Bull meer oplevert dan de rest, omdat ze met het ‘oude’ concept lekker veel downforce kunnen zetten.

In de preview special van FORMULE 1 legt Rob van den Heijkant de belangrijkste regelwijzigingen voor 2019 uitgebreid maar toch begrijpelijk uit. Daarnaast vind je alle informatie over alle coureurs, teams en races. De preview special is nu in de winkel te koop of hier online te bestellen.

Rob van den Heijkant

Rob van den Heijkant

Rob van den Heijkant studeerde aan de TU Delft en werkte daarna tien jaar lang in de Formule 1. Van 2005 t/m 2014 vervulde hij onder meer rollen als CFD-engineer, aerodynamicus en aero-teamleider voor Jordan, Midland, Spyker, Force India, Toyota en Marussia.