Adrian Newey, technisch directeur van Red Bull, staat achter het idee van het ‘schild’ dat de coureurs tijdens het rijden moet beschermen tegen losvliegende onderdelen. Newey zegt dat dit idee zijn voorkeur heeft boven de zogeheten halo. 

Dat de Formule 1 wil dat het voor zijn coureurs veiliger wordt, is geen geheim. Al tijden wordt getracht een oplossing te vinden om de coureur te beschermen tegen losvliegende onderdelen tijdens het rijden. Eerst was daar de halo (zie foto), een soort veiligheidsring om het hoofd van de coureur.

Nu is de Technische Commissie al een tijd bezig met een betere oplossing, omdat de halo niet optimaal zou werken en kleine brokstukken niet zou tegenhouden. De shield, die verder naar voren zit dan het aeroscreen waar Red Bull vorig jaar mee testte, zou de coureur daar wel tegen beschermen omdat deze de brokstukken over de coureur zou laten kaatsen.

De meningen onder de coureurs zijn sterk verdeeld, zoals eerder gemeld. Nu schaart de technisch directeur van Red Bull zich achter de voorstanders van de shield. “Ik denk dat het een betere oplossing is dan de halo, dat is duidelijk”, vertelt Newey tegen Autosport. “Wat wel echt nagekeken moet worden is de doorzichtigheid van het schild, als het zicht erdoor gehinderd wordt, kunnen we er niet mee door gaan.”

Newey zegt ook dat, naast de cockpitbescherming, het risico op grotere losvliegende onderdelen zoals banden, kleiner gemaakt moet worden. “Ik denk dat er veel verbeterd kan worden om de risico’s te minimaliseren. De bevestiging van de wielen is op dit moment niet 100%, we zien te vaak wielen losraken. Indycar is op dit vlak veel veiliger.”