“Perfect”, noemt Damon Hill de kwalificatieritten voor de Grand Prix van Monaco, waarin hij ruim de snelste is, met acht tienden voorsprong op rivaal Michael Schumacher. Op het circuit waar zijn vader vijf keer won, droomt zoonlief ervan de familienaam eer aan te doen met een zesde zege voor de Hills, maar daar komt het niet van.
Na een crash bij de eerste start, die wordt veroorzaakt door Gerhard Berger, David Coulthard en Jean Alesi, volgt een herstart waarbij Hill de leiding behoudt. Op het circuit waar inhalen schier onmogelijk is, trekken Benetton en Schumacher de zege echter toch vanaf de tweede plek naar zich toe door het tactisch slimmer te spelen en Hill zo mentaal te breken.
Alesi raakt even buiten bewustzijn door zijn crash na het incident met Brundle, maar is verder ongedeerd. Heel anders was de crash van Karl Wendlinger een jaar eerder in Monaco. Ook hij verloor het bewustzijn, maar lag daarna dagen in coma. Wendlinger is in 1995 terug bij Sauber, maar niet meer de oude. Hij kan niet aan teamgenoot Heinz-Harald Frentzen tippen en wordt vlak voor de race in Monaco gedegradeerd tot testrijder. Jean-Christophe Boullion, eerder testrijder bij Williams, is zijn vervanger voor de race in het prinsdom.
En Verstappen?De Grand Prix van Monaco is Verstappens laatste van 1995, al wordt zijn deelname officieel niet eens meegeteld. De Nederlander komt zowel bij de eerste als de tweede start niet van zijn plek wegens, zoals zo vaak, problemen met de versnellingsbak. Wat het extra pijnlijk maakt, is dat het de laatste race van Simtek blijkt te zijn. Het water staat de formatie uit Banbury al voor de race aan de lippen, maar een crisisberaard met (potentiële) sponsoren in het prinsdom mag niet baten en een faillissement lijkt dan al zo goed als zeker.