Door de politieke onrusten in Bahrein werd de openingsrace, maar ook de laatste testweek van dit wintertestseizoen afgelast. Het Formule 1-circus kon echter in Barcelona terecht om alsnog te testen.
Samenvatting
En dat deed men volop. Vrijwel iedereen. Alleen HRT kwam de gehele laatste testweek niet in actie. De Spaanse renstal was van plan de nieuwe F111 voor het eerst te testen, maar dat kwam er niet van. Het Spaanse team moest de test in Barcelona afblazen omdat de dempers van de nieuwe auto niet door de douane kwamen voor het einde van de testweek. Merkwaardig, maar voor de productie van de F111 werkt het team samen met diverse buitenlandse leveranciers.
Ook Timo Glock moest de laatste testweek aan zich voorbij laten gaan. De Duitse coureur kreeg te maken met een acute blindedarmontsteking. Jérôme d’Ambrosio mocht daarom overuren draaien: de Belg kwam elke dag in actie.
Bij de meeste andere teams werd het testen netjes verdeeld. Alleen Lotus gunde op de eerste testdag Davide Valsecchi en Luis Razia een kans in de T128. In de resterende dagen mochten Heikki Kovalainen en Jarno Trulli weer aan de bak. Force India liet testcoureur Nico Hülkenberg nog een keer testen.
De testweek in Barcelona duurde vijf dagen. Een aantal teams namen een keer een rustdag op om op de zaterdag te mogen testen. Mercedes, McLaren, Ferrari en Williams zullen daar ongetwijfeld spijt van hebben omdat de zaterdagsessie letterlijk in het water viel.
De omstandigheden van de eerste vier testdagen waren nagenoeg ideaal. En dus werd er volop getest. De eerste twee dagen werden een prooi voor Red Bull Racing, daarna reed Sergio Pérez op de derde dag de snelste dagtijd. De laatste twee dagen domineerde Mercedes.
Dinsdag
Mark Webber opende de testweek op het circuit van Montmélo als snelste. Red Bull Racing was in de voorgaande testweken al goed bezig. De RB7 lijkt naast snel ook betrouwbaar te zijn. Dat bleek op de openingsdag opnieuw. Webber reed 97 ronden, en was ruim drie tienden sneller dan wie dan ook. Bovendien was hij gelijk sneller dan de beste weektijd van de eerste testweek in Barcelona.
Webber werkte de eerste fatsoenlijke test af met de tweede RB7. De Australiër was na afloop tevreden met de openingsdag. “Dit was een redelijk goede dag”, meldde de Red Bull-coureur. “Er is niet veel veranderd met de vorige testweek. We hebben wat goede tijden geklokt. Volgens mij is iedereen gelimiteerd in zijn doen en laten door de hoeveelheid banden die Pirelli heeft meegenomen.”
“Vandaag de dag kan je niet meer een onbeperkte hoeveelheid gebruiken”, meende Webber. “Je bent dus een beetje beperkt in de hoeveelheid ronden die je wil afwerken. Al met al was dit echter een goede dag en we hebben veel informatie verzameld.”
Hij was de meest productieve coureur op de openingsdag van de laatste testweek. Ook Jenson Button maakte aardig wat meters in zijn McLaren. Tot nu toe is de Britse renstal nog niet erg competitief gebleken tijdens de wintertests, maar de wereldkampioen van 2009 eindigde de dag als tweede. Button reed met wat nieuwe onderdelen op zijn McLaren en voerde in de middag lange runs en verschillende bandentests uit.
Renault kampte op de openingsdag in Barcelona met de betrouwbaarheid van hun nieuwe auto. Zowel Nick Heidfeld als Vitaly Petrov reed vandaag in de R31. Heidfeld stapte na de ochtend uit omdat hij een beetje ziek was, maar hij kon zijn nieuwe werkgever toch nog wat goede feedback geven over de nieuwe aerodynamische onderdelen op de auto.
Lotus gunde vandaag twee GP2-coureurs een kans in hun nieuwe wagen. ’s Ochtends mocht Davide Valsecchi zich uitleven in de T128 en in de middag was de auto voor Luis Razia. Eerstgenoemde was meer dan een seconde sneller dan Razia, maar reed ook 21 ronden meer.
Uitslag 8 maart
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Mark Webber
|
Red Bull Racing
|
1:22.544
|
|
97
|
2.
|
Jenson Button
|
McLaren
|
1:22.910
|
0.366
|
74
|
3.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:22.937
|
0.393
|
27
|
4.
|
Sergio Pérez
|
Sauber
|
1:24.117
|
1.573
|
90
|
5.
|
Nick Heidfeld
|
Renault
|
1:24.735
|
2.191
|
20
|
6.
|
Paul di Resta
|
Force India
|
1:25.039
|
2.495
|
38
|
7.
|
Davide Valsecchi
|
Lotus
|
1:25.406
|
2.862
|
50
|
8.
|
Sébastien Buemi
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:26.004
|
3.460
|
48
|
9.
|
Nico Hülkenberg
|
Williams
|
1:26.030
|
3.486
|
31
|
10.
|
Luis Razia
|
Lotus
|
1:26.723
|
4.179
|
29
|
11.
|
Jérôme d’Ambrosio
|
Virgin
|
1:32.060
|
9.516
|
57
|
Woensdag
Sebastian Vettel zette de goede lijn die teamgenoot Webber had ingezet op woensdag gewoon door. Hij verbeterde de snelste tijd met zeven tienden. Sébastien Buemi bewees nogmaals dat Scuderia Toro Rosso een prima auto in handen lijkt te hebben. De Zwitser noteerde op de tweede testdag de tweede tijd.
Vitaly Petrov kon nu wèl zijn Renault even goed de sporen geven. De Rus bleef eerder nog steken op 27 ronden, maar reed nu bijna negentig ronden meer. Een competitief dagje dus, voor Renault. Maar nog vijf andere coureurs reden ook honderd of meer ronden. Buemi was aan het einde van de dag de meest productieve van het elftal coureurs.
De Zwitser testte de harde, zachte en superzachte banden van Pirelli. Ook legde hij in de ochtend een racesimulatie af. Volgens Toro Rosso verzamelde hij veel informatie over bandenslijtage, wagenprestaties en de betrouwbaarheid van de STR6. Buemi kon na afloop daarom tevreden zijn over zijn testdag.
“Met 120 ronden hebben we ons volledige programma afgewerkt”, meende hij woensdag. “Naast de racesimulatie kon ik ook nog een kwalificatie simuleren. We hebben een goed resultaat neergezet: het team had de wagen uitstekend geprepareerd. Dit was een productieve testdag. We moeten nu afwachten of Jaime de komende twee dagen nog meer vooruitgang kan boeken.”
Een gros aan andere coureurs konden ook racesimulaties afwerken. Lewis Hamilton niet. De coureur uit Stevenage bleef steken op 57 ronden. Zijn MP4-26 had een klein hydraulisch lek dat voor vertraging zorgde. Ook werd zijn racesimulatie verpest door een kapotte uitlaat.
Vettel had geen last van dit soort problemen. Red Bull Racing kende opnieuw een testdag zonder al te grote problemen. Het leverde de regerend wereldkampioen de snelste tijd op. “Het was een goede dag en dit is een goede tijd”, vertelde hij na afloop. “Het is moeilijk om te zeggen waar we staan. Het is in ieder geval goed dat we veel ronden konden rijden.”
“We hebben tijdens het testen geen last van grote problemen. Ik denk, zover we dat goed kunnen oordelen, dat de snelheid van onze auto in orde is. We moeten tot Australië, en wellicht tot in Maleisië of China, wachten om te zien waar we daadwerkelijk staan.”
Uitslag 9 maart
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull Racing
|
1:21.865
|
|
112
|
2.
|
Sébastien Buemi
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:22.396
|
0.531
|
120
|
3.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:22.670
|
0.805
|
116
|
4.
|
Lewis Hamilton
|
McLaren
|
1:22.888
|
1.023
|
57
|
5.
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:23.324
|
1.459
|
101
|
6.
|
Paul di Resta
|
Force India
|
1:24.334
|
2.469
|
118
|
7.
|
Kamui Kobayashi
|
Sauber
|
1:24.436
|
2.571
|
107
|
8.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:25.807
|
3.942
|
100
|
9.
|
Jarno Trulli
|
Lotus
|
1:26.090
|
4.225
|
98
|
10.
|
Pastor Maldonado
|
Williams
|
1:26.989
|
5.124
|
29
|
11.
|
Jérôme d’Ambrosio
|
Virgin
|
1:28.982
|
7.117
|
64
|
Donderdag
McLaren koos voor een rustdag en kwam donderdag niet in actie. De renstal uit Woking kon daarom op zaterdag nog in actie komen. Een dag eerder was Mercedes nog degene die een snipperdag nam. Michael Schumacher zat op de donderdag weer achter het stuur, en noteerde de vijfde tijd. Dagsnelste was Sergio Pérez. De Mexicaan ging een tiende sneller dan Vettel een dag eerder: 1:21.761.
Pérez reed met zijn Sauber bijna honderd ronden. Het was echter Felipe Massa die met zijn Ferrari aardig in de weer was. De Scuderia is bij elke testweek een van de meest productieve teams. Ook in Barcelona was dat niet anders. Massa noteerde op de donderdag liefst 132 ronden.
De Ferrari-coureur vergeleek meerdere aerodynamische onderdelen met elkaar.
En passant werd vervolgens nog een simulatie van een volledig Grand Prix-weekend afgewerkt. Liefkozend noemde zijn werkgever Massa daarom na afloop een work-o-holic.
“We hebben veel nieuwe onderdelen meegebracht en het resultaat is daar. Er is nu veel meer neerwaartse druk en daarom werken ook de banden beter. Toch is het slijtageniveau nog opmerkelijk.”
Dagsnelste Pérez legde een kwalificatie- én racesimulatie af. De Mexicaan werd wel gedwongen tot een uur extra pauze vanwege een kapotte aandrijflijn. “We konden veel voorbereidend werk doen voor het eerste raceweekend”, zei de Sauber-coureur na afloop. “Dankzij het technische probleem konden we echter niet de gehele racesimulatie afwerken. Dit was mijn laatste testdag. Ik ben er klaar voor en kan niet wachten om te gaan racen.”
Bij Renault keerde Nick Heidfeld weer terug achter het stuur. Hij was zeven tienden sneller dan teamgenoot Petrov, die ook in actie kwam. Renault kende een probleem met het KERS-systeem en werd dus, net als eerder in de week, gehinderd in haar testwerkzaamheden. Dat gold ook voor Lotus, dat ook beide racecoureurs inzette. Heikki Kovalainen en Jarno Trulli reden samen 46 ronden. Eerst moest de versnellingsbak worden gewisseld, daarna zorgde een waterlek voor het definitieve einde van de testdag voor Lotus.
Die andere ‘nieuwkomer’, Virgin, deed het wat dat betreft een stuk beter. Jérôme d’Ambrosio reed 96 ronden. De Belg kon op alle testdagen van Virgin in actie komen omdat teamgenoot Timo Glock ziek thuis lag dankzij een blindedarmontsteking. Het derde nieuwe team, HRT, kwam de hele testweek niet in actie.
Uitslag 10 maart
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Sergio Pérez
|
Sauber
|
1:21.761
|
|
95
|
2.
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:22.092
|
0.331
|
132
|
3.
|
Mark Webber
|
Red Bull Racing
|
1:22.466
|
0.705
|
97
|
4.
|
Rubens Barrichello
|
Williams
|
1:22.637
|
0.876
|
105
|
5.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:22.892
|
1.131
|
89
|
6.
|
Nick Heidfeld
|
Renault
|
1:23.541
|
1.780
|
32
|
7.
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus
|
1:23.990
|
2.229
|
40
|
8.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:24.233
|
2.472
|
24
|
9.
|
Adrian Sutil
|
Force India
|
1:24.334
|
2.573
|
108
|
10.
|
Jaime Alguersuari
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:24.779
|
3.018
|
107
|
11.
|
Jérôme d’Ambrosio
|
Virgin
|
1:27.336
|
5.575
|
96
|
12.
|
Jarno Trulli
|
Lotus
|
1:34.485
|
12.724
|
6
|
Vrijdag
McLaren hervatte na een dag afwezigheid weer de testweek. Het was echter een ander team met Mercedes-motoren dat de snelste tijd reed. Michael Schumacher klokte namelijk met het nieuwe aerodynamische pakket van Mercedes de snelste tijd: 1:21.249. Teamgenoot Nico Rosberg mocht ’s middags nog 22 ronden rijden en klokte de derde tijd. De Duitser mocht nog even snel instappen omdat er voor zaterdagochtend regen verwacht werd en het team hem kennis wilde laten maken met het nieuwe aerodynamische pakket.
Fernando Alonso eindigde vrijdag in de Mercedes-sandwich. De dubbelvoudig wereldkampioen was vier tienden langzamer dan Schumacher, maar reed wel meer dan 140 ronden. Ook Lotus, dat donderdag nog veel problemen kende, kon terugblikken op een prima testdag. Kovalainen reed 138 ronden en noteerde de negende tijd.
Een plek voor hem eindigde Sebastian Vettel. Red Bull Racing was de afgelopen wintertestperiode erg productief, maar de kampioen zal niet blij zijn met de 64 ronden waarop Vettel vrijdag bleef steken. Ondertussen bleek dat McLaren na een rustdag het lek in de MP4-26 nog niet boven had: Button reed maar 57 ronden en eindigde voorlaatste. Hij moest uit voorzorg zijn motor verwisselen.
De testdag werd twee dagen onderbroken met een rode vlag. Kamui Kobayashi viel een keer stil en in de slotfase werd de testdag ook nog een keer stilgelegd. Verder had het Formule 1-veld geen last van oponthoud op de baan.
Schumacher noteerde zijn snelste tijd tijdens een kwalificatiesimulatie. Volgens de recordkampioen reageerde de auto als gehoopt. “We hebben de auto deze week stap voor stap verbeterd”, vertelde de Duitser. “Elke dag kwamen er nieuwe onderdelen op. Onze focus lag vandaag op het benutten van het potentieel. We reden voor de eerste keer met de definitieve afstelling. De wagen reageerde als verwacht en het was een productieve dag.”
Ondertussen baalde Jenson Button dat hij opnieuw geen optimale testdag had. “Dit was mijn laatste testdag en ik ben teleurgesteld dat we niet meer ronden konden rijden. We hebben echter een paar positieve dingen geleerd. Het ging niet om de snelheid omdat we met veel brandstof reden. Er zit echter snelheid in de auto, maar dat wordt op het moment overschaduwd door de betrouwbaarheidsproblemen.”
Uitslag 11 maart
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:21.268
|
|
67
|
2.
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:21.614
|
0.346
|
141
|
3.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:21.788
|
0.520
|
22
|
4.
|
Nick Heidfeld
|
Renault
|
1:22.073
|
0.805
|
67
|
5.
|
Rubens Barrichello
|
Williams
|
1:22.233
|
0.965
|
89
|
6.
|
Kamui Kobayashi
|
Sauber
|
1:22.315
|
1.047
|
98
|
7.
|
Jaime Alguersuari
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:22.675
|
1.407
|
72
|
8.
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull Racing
|
1:22.933
|
1.665
|
64
|
9.
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus
|
1:23.437
|
2.169
|
138
|
10.
|
Paul di Resta
|
Force India
|
1:23.653
|
2.385
|
42
|
11.
|
Adrian Sutil
|
Force India
|
1:23.921
|
2.653
|
26
|
12.
|
Pastor Maldonado
|
Williams
|
1:24.108
|
2.840
|
11
|
13.
|
Jenson Button
|
McLaren
|
1:25.837
|
4.569
|
57
|
14.
|
Jérôme d’Amborsio
|
Virgin
|
1:27.375
|
6.107
|
46
|
Zaterdag
Op de slotdag in Barcelona reden de teams die eerder in de week een rustdag hadden opgenomen. Alleen Mercedes, McLaren, Williams en Ferrari kwamen daarom zaterdag nog in actie. Aanvankelijk zou HRT ook met de nieuwe auto in actie komen, maar een paar onderdelen waren nog altijd niet door de douane gekomen. HRT kan dus in Australië voor de eerste keer met de F111 rijden.
De laatste testdag voor de start van het seizoen bleek er eentje voor des keizers baard te zijn. Het regende in Barcelona lange tijd te hard om zelfs nat-weertests af te leggen. Michael Schumacher en Fernando Alonso reden slechts vijf ronden en noteerden dus niet eens een tijd. Nico Rosberg, Pastor Maldonado en Lewis Hamilton deden dat wel, maar konden niet aan fatsoenlijk testen toekomen.
Uitslag 12 maart
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:43.814
|
|
35
|
2.
|
Pastor Maldonado
|
Williams
|
1:44.333
|
0.519
|
23
|
3.
|
Lewis Hamilton
|
McLaren
|
1:44.560
|
0.746
|
33
|
4.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
|
|
5
|
5.
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
|
|
5
|
Tijdenoverzicht testweek Barcelona
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Mercedes
|
1:21.268
|
|
318
|
2.
|
Ferrari
|
1:21.614
|
0.346
|
379
|
3.
|
Sauber
|
1:21.761
|
0.493
|
390
|
4.
|
Red Bull Racing
|
1:21.865
|
0.597
|
370
|
5.
|
Renault
|
1:22.073
|
0.805
|
286
|
6.
|
Williams
|
1:22.233
|
0.965
|
257
|
7.
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:22.396
|
1.128
|
347
|
8.
|
McLaren
|
1:22.888
|
1.620
|
221
|
9.
|
Lotus
|
1:23.437
|
2.169
|
361
|
10.
|
Force India
|
1:23.653
|
2.385
|
363
|
11.
|
Virgin
|
1:27.336
|
6.068
|
263
|
HRT kwam niet in actie
Donderdag ligt de nieuwe Formule1.nl in de winkels. Daarin staat een uitgebreide analyse van alle wintertests.