De testweek in Jerez kende vier keer een andere dagsnelste. Meerdere teams kwamen in Zuid-Spanje goed op snelheid en dat zorgde voor een aantal verrassende uitslagen.
Samenvatting
Elf van de twaalf teams waren aanwezig bij de test op het circuit in Jerez de la Frontera. Alleen HRT, nota bene het enige Spaanse Formule 1-team, koos er niet voor om in Spanje aan het werk te gaan. De achterhoederenstal koos ervoor om met Pirelli, de nieuwe bandenleverancier van de F1-teams, filmopnames te schieten op Monza.
Donderdag, de eerste dag van de vierdaagse testweek, reden voor het eerst alle teams met hun nieuwe auto’s. Voor Force India, McLaren en Virgin was dit de vuurdoop van hun nieuwe wagens. McLaren begon goed: Lewis Hamilton reed 58 ronden en klokte de vijfde tijd. Adrian Sutil reed voor Force India maar 28 ronden en eindigde op de zevende plaats. Timo Glock noteerde de voorlaatste tijd en bleef steken op 42 ronden.
Felipe Massa opende de testweek als beste. De Braziliaan reed als enige meer dan honderd ronden en was bijna acht tienden sneller dan Sergio Pérez, die verrassend met zijn Sauber voor Sebastian Vettel eindigde.
Michael Schumacher was de verrassende nummer een van de tweede dag. Hij eindigde pal voor Massa. Jenson Button reed voor McLaren de derde tijd. Er waren wat twijfels over de snelheid van Mercedes, maar Schumacher lijkt de nieuwe auto aardig op snelheid te krijgen. De derde dag eindigde hij als derde, ook niet onverdienstelijk.
Nick Heidfeld kreeg zaterdag de kans om het vrijgekomen Renault-stoeltje veilig te stellen. De Duitser deed dit met verve en reed prompt de snelste tijd. Heidfeld kan het zitje bijna niet meer mislopen. Fernando Alonso reed voor thuispubliek 131 ronden en noteerde de tweede tijd. Op de slotdag eindigde hij als derde. Kamui Kobayashi noteerde de tweede tijd voor Sauber en Rubens Barrrichello liet zien dat Williams een goede auto heeft gebouwd door de snelste tijd te klokken. Met 1:19.832 was hij de enige coureur die tijdens deze testweek onder de 80 seconden bleef.
Donderdag
De openingsdag in Jerez stond vooral in het teken van de afwezigheid van Robert Kubica. De Renault-coureur had vorige week zondag een zwaar rallyongeluk en is voor nog onbekende tijd uitgeschakeld. Renault stond met een groet aan Kubica op de motorkap van de R31 uitgebreid stil bij de afwezigheid van de zwaargewonde kopman van het team. Ook bij McLaren dacht men, via een bericht op de voorvleugel, aan de Poolse F1-coureur. De rest van het F1-veld stond ook stil bij de afwezigheid van Kubica.
Teams reden in de ochtend van de eerste dag vooral installatierondes en korte runs. In de middag reden de meeste teams meer ronden achter elkaar om informatie te verzamelen over de Pirelli’s. Felipe Massa klokte in de ochtend al de snelste tijd van de dag. De Braziliaan reed 1:20.709 tijdens zijn zevende ronde in een stint van twee keer zoveel ronden. Massa kwam daarna geen moment meer in de buurt van deze tijd, maar kon na afloop tevreden zijn met de 101 ronden die hij had afgelegd.
Voor Pastor Maldonado was het een dag om heel snel te vergeten. De Venezolaan reed maar veertien ronden. Zijn dag werd vergald door het defecte systeem dat de achtervleugel bedient. Het mechanisme is pal boven de versnellingsbak geïnstalleerd en daarom kostte het veel tijd om de Williams snel rijklaar te krijgen. Maldonado eindigde dag daarom ook helemaal onderaan.
Sergio Pérez reed tijdens een korte run de tweede tijd. De derde tijd van Mark Webber werd geklokt tijdens de eerste van een zestal aan ronden. Red Bull Racing bleek echter erg sterk en constant te zijn tijdens lange runs. Het verval bij de kampioen is een stuk minder bij de meeste andere teams.
De eerste testdag werd meerdere keren stilgelegd. Nico Rosberg viel met zijn Mercedes twee keer stil, Vitaly Petrov vloog van de baan en Sergio Pérez kon ook een keer terugwandelen naar de pits.
Dagsnelste Massa had daar geen last van. Hij was de snelste én meest productieve coureur van de openingsdag in Jerez. “Ik ben blij met deze dag”, stelde hij. “Ik kon ongehinderd te werk gaan en verloor geen kostbare tijd. Dankzij al deze kilometers begrijp ik de auto, maar vooral de banden, nu beter. Ik geef niets om de snelste tijd omdat we niet weten wat de andere teams hebben getest. Het doet me goed dat het de goede kant op gaat met Kubica. Ik vond het een mooi gebaar dat iedereen wat op zijn auto had gezet voor hem.”
Uitslag 10 februari
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:21.709
|
|
101
|
2.
|
Sergio Pérez
|
Sauber
|
1:21.483
|
0.774
|
95
|
3.
|
Mark Webber
|
Red Bull Racing
|
1:21.522
|
0.813
|
94
|
4.
|
Daniel Ricciardo
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:21.755
|
1.046
|
37
|
5.
|
Lewis Hamilton
|
McLaren
|
1:21.914
|
1.205
|
58
|
6.
|
Jaime Alguersuari
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:22.689
|
1.980
|
42
|
7.
|
Adrian Sutil
|
Force India
|
1:23.472
|
2.763
|
28
|
8.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:23.504
|
2.795
|
57
|
9.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:23.963
|
3.254
|
68
|
10.
|
Jarno Trulli
|
Lotus
|
1:24.458
|
3.749
|
53
|
11.
|
Timo Glock
|
Virgin
|
1:25.086
|
4.377
|
42
|
12.
|
Pastor Maldonado
|
Williams
|
1:34.968
|
14.259
|
14
|
Vrijdag
Massa kwam op de tweede testdag eveneens in actie. De Ferrari-coureur greep net naast zijn tweede eerste plaats in twee dagen. Wel was de Braziliaan net als donderdag de meest productieve coureur van het Formule 1-veld. Michael Schumacher reed met 112 ronden vier rondjes minder dan Massa. Wel reed de Duitse recordkampioen de snelste tijd van de dag.
En dat deed de Mercedes-coureur niet met een lege tank: hij klokte de 1:20.352 tijdens een run die langer duurde dan tien ronden. Wel reed Schumacher op de allerzachtste band. De snelste tijd zegt niet alles. Het verval bij Mercedes is een stuk groter dan bij bijvoorbeeld Red Bull Racing. De RB7 is tijdens een gemiddelde run ongeveer een seconde sneller dan de Mercedes.
Jenson Button mocht op de tweede dag in navolging van Lewis Hamilton voor het eerst plaatsnemen in de nieuwe McLaren. ’s Ochtends hield hij zich bezig met installatierondes en het checken van de systemen in de MP4-26. In de middag volgden wat langere runs, al reed de wereldkampioen van 2009 nooit meer dan zes ronden achter elkaar.
De tweede testdag werd vier keer geneutraliseerd. Jaime Alguersuari, Vitaly Petrov, Sergio Pérez en Pastor Maldonado vlogen alle vier een keer van de baan waardoor de rode vlag gezwaaid moest worden.
Naast Schumacher en Massa had Mark Webber ook een productieve dag. De Australiër reed in totaal 113 ronden en klokte de vijfde tijd. Dagsnelste Schumacher was blij met het aantal ronden dat hij kon rijden. “Dit was duidelijk een productieve dag en daar ben ik natuurlijk erg blij mee.”
“We concentreerden ons op de lange stints en het is goed voor de betrouwbaarheid van de wagen dat we vandaag zoveel ronden konden rijden”, aldus de Mercedes-coureur. “We hebben hierdoor veel informatie verzameld voor de resterende testdagen en voor de ontwikkeling van de auto. Ik denk dat we de verwachte vooruitgang boeken tijdens de wintertests.”
Uitslag 11 februari
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:20.352
|
|
112
|
2.
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:20.413
|
0.061
|
116
|
3.
|
Jenson Button
|
McLaren
|
1:21.009
|
0.657
|
69
|
4.
|
Jaime Alguersuari
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:21.214
|
0.862
|
72
|
5.
|
Mark Webber
|
Red Bull Racing
|
1:21.613
|
1.261
|
113
|
6.
|
Adrian Sutil
|
Forde India
|
1:21.780
|
1.428
|
73
|
7.
|
Sergio Pérez
|
Sauber
|
1:21.857
|
1.505
|
56
|
8.
|
Timo Glock
|
Virgin
|
1:22.208
|
1.856
|
57
|
9.
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:22.493
|
2.141
|
65
|
10.
|
Pastor Maldonado
|
Williams
|
1:22.591
|
2.239
|
38
|
11.
|
Jarno Trulli
|
Lotus
|
1:23.216
|
2.864
|
40
|
Zaterdag
Renault zit met een groot probleem opgezadeld. Het team heeft ambitieuze plannen toen het vorig jaar werd overgenomen door een investeringsmaatschappij onder leiding van de Luxemburger Gerard Lopez. Vorig jaar vond het team de weg naar boven met de Russische roebels van Vitaly Petrov en het talent van Robert Kubica.
De Pool raakte vorige week zondag echter zwaargewond bij een rallyongeluk in Italië en is voor onbepaalde tijd uitgeschakeld. Dat komt heel slecht uit voor Renault. Het team uit Enstone heeft net een grote overeenkomst gesloten met Lotus, niet te verwarren met het Maleisische F1-team, en wil vanaf dit jaar samen met Kubica oogsten. Dat plan gaat echter niet door. Het team heeft nu, naast de nog betrekkelijk onervaren Petrov, een ervaren kracht nodig.
Renault richt daarbij zijn pijlen op Heidfeld, die zaterdag in Jerez de kans kreeg te laten zien wat hij waard is. De Duitser stelde niet teleur. Sterker nog: hij reed op zijn eerste dag in de Renault meteen de snelste tijd en lijkt daarom het vrijgekomen stoeltje niet meer mis te kunnen lopen. Hij kon bovendien in de 86 ronden die hij reed al met verbeteringspunten voor de R31 komen.
“Ik heb vandaag echt genoten. Dit is een leuke auto om in te rijden maar het duurt natuurlijk wel even voordat je aan de wagen gewend bent”, vertelde Heidfeld na afloop van de derde testdag. “Dit was een goede dag en gelukkig pakten de wijzigingen aan de auto goed uit. Ik ging hierdoor steeds sneller. Het is lastig om mijn tijden te vergelijken met die van andere coureurs. Ik heb een goede eerste indruk van deze auto, maar er zijn natuurlijk altijd verbeteringspunten.”
Fernando Alonso reed achter Heidfeld de tweede tijd. Teamgenoot Massa reed in de voorgaande twee dagen al telkens het meeste aantal rondjes per dag en Alonso trok die lijn gewoon door. De wereldkampioen van 2005 en 2006 reed liefst 131 ronden. Zijn 1:20.493 was een tiende langzamer dan Heidfelds 1:20.361.
Schumacher gaf zijn eerste testdag een goed vervolg door op zaterdag de derde tijd te noteren en 114 keer start/finish te passeren. Wel moest de Mercedes-coureur bijna zeven tienden toegeven op de ontketende Heidfeld.
Lewis Hamilton noteerde de vierde tijd. De McLaren-coureur reed slechts 36 ronden vanwege een tekort aan onderdelen en klokte zijn tijd tijdens een van zijn vele korte runs. Des te opvallender was het resultaat van Heikki Kovalainen. Zijn nieuwe Lotus kwam vandaag serieus op snelheid. De Fin noteerde hierdoor de achtste tijd, op zo’n 1,3 seconden van Heidfeld.
Wereldkampioen Sebastian Vettel reed vandaag 98 ronden. Hij hield zich vooral bezig met bandentests en het uitproberen van nieuwe aerodynamische onderdelen. Red Bull was na afloop tevreden omdat Vettel het hele programma had afgewerkt.
Uitslag 12 februari
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Nick Heidfeld
|
Renault
|
1:20.361
|
|
86
|
2.
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:20.493
|
0.132
|
131
|
3.
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:21.054
|
0.693
|
114
|
4.
|
Lewis Hamilton
|
McLaren
|
1:21.099
|
0.738
|
36
|
5.
|
Kamui Kobayashi
|
Sauber
|
1:21.242
|
0.881
|
84
|
6.
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull Racing
|
1:21.574
|
1.213
|
98
|
7.
|
Sébastien Buemi
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:21.681
|
1.320
|
92
|
8.
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus
|
1:21.711
|
1.350
|
61
|
9.
|
Rubens Barrichello
|
Williams
|
1:22.227
|
1.866
|
99
|
10.
|
Paul di Resta
|
Force India
|
1:22.945
|
2.584
|
64
|
11.
|
Jérôme d’Ambrosio
|
Virgin
|
1:25.471
|
5.110
|
72
|
Zondag
Op de laatste testdag in Jerez was het wat minder mooi weer als op de zaterdag. Aan het einde van de sessie begon het wat te regenen, maar toch werd vandaag de snelste tijd van de week geklokt. De eer was aan Rubens Barrichello in de nieuwe Williams. De Braziliaan reed als enige van de week een tijd onder de 1:20.
Bij Williams waren ze tevreden met de slotdag. Aan het begin van de week kwamen ze niet aan veel ronden toe. Maldonado reed in de eerste twee dagen maar 52 ronden. Wel produceerde Barrichello op zaterdag al 99 ronden. Zondag deed hij dat dunnetjes over: 103 ronden.
De Williams-coureur kon vooral daarom terugkijken op een goede dag. “We legden wat lange stints af en wijzigden wat dingen aan de auto. In de ochtend kon ik voor het eerst met wat nieuwe setjes banden aan de gang. De auto reageerde als gehoopt dus daar ben ik blij om. Ik had maar een paar kleine probleempjes maar het gaat allemaal de goede kant op. Het is geweldig dat we veel meters konden maken.”
Kamui Kobayashi reed achter Barrichello de tweede tijd. De Japanner moest bijna acht tienden toegeven op de Williams-coureur. Kobayashi reed al snel zijn beste tijd en kon er vervolgens niet meer aan tippen. Alonso was ook op de laatste dag de meest productieve coureur. Hij reed 115 ronden en klokte de derde tijd.
Bruno Senna kreeg, net als Heidfeld, de kans om aan Renault te laten zien wat hij waard was. De Braziliaan kwam echter niet in de buurt van de tijd van de Duitser. Toch deed Senna het met een vijfde plaats helemaal niet onaardig. Vettel reed de achtste tijd maar reed wel negentig ronden. Button eindigde een plek achter zijn collegawereldkampioen en reed twintig rondjes minder.
De laatste testdag werd vijf keer onderbroken. d’Ambrosio, Rosberg, Barrichello en Kobayashi vielen allen een keer stil en Paul di Resta parkeerde zijn Force India in het laatste halfuur, toen het al regende, in de grindbak.
Uitslag 13 februari
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Rubens Barrichello
|
Williams
|
1:19.832
|
|
103
|
2.
|
Kamui Kobayashi
|
Sauber
|
1:20.601
|
0.769
|
86
|
3.
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:21.074
|
1.242
|
115
|
4.
|
Sébastien Buemi
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:21.213
|
1.381
|
90
|
5.
|
Bruno Senna
|
Renault
|
1:21.400
|
1.568
|
68
|
6.
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus
|
1:21.632
|
1.800
|
43
|
7.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:22.103
|
2.271
|
45
|
8.
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull Racing
|
1:22.222
|
2.390
|
90
|
9.
|
Jenson Button
|
McLaren
|
1:22.278
|
2.446
|
70
|
10.
|
Jérôme d’Ambrosio
|
Virgin
|
1:22.985
|
3.153
|
45
|
11.
|
Paul di Resta
|
Force India
|
1:23.111
|
3.279
|
99
|
Tijdenoverzicht testweek Jerez de la Frontera
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Williams
|
1:19.832
|
|
254
|
2.
|
Mercedes
|
1:20.352
|
0.520
|
339
|
3.
|
Renault
|
1:20.361
|
0.529
|
276
|
4.
|
Ferrari
|
1:20.413
|
0.581
|
463
|
5.
|
Sauber
|
1:20.601
|
0.769
|
321
|
6.
|
McLaren
|
1:21.009
|
1.177
|
233
|
7.
|
Scuderia Toro Rosso
|
1:21.213
|
1.281
|
333
|
8.
|
Red Bull Racing
|
1:21.522
|
1.690
|
395
|
9.
|
Lotus
|
1:21.632
|
1.800
|
197
|
10.
|
Force India
|
1:21.780
|
1.948
|
264
|
11.
|
Virgin
|
1:22.208
|
2.376
|
216
|