Het was ruim twee maanden stil op de Formule 1-circuits. Deze week begon het nieuwe seizoen met de eerste testweek van het jaar in Valencia. Tijd voor een terugblik.

Samenvatting

De testweek op het Ricardo Tormo-circuit had wel wat weg van een mengelmoesje. Force India, McLaren, Virgin en HRT reden nog met de auto’s van vorig jaar. De overige teams niet. Ferrari presenteerde de F150 eind januari in de fabriek in het Italiaanse Maranello en Lotus verspreidde foto’s van de T128 via het internet.

De rest presenteerde hun nieuwe bolides in Valencia. Sauber en Renault toonden de C30 en R31 op maandag. Een dag later volgden Mercedes met de WGP W02, Williams met de FW33, Scuderia Toro Rosso met de STR6 en kampioen Red Bull Racing met de RB7. Titelverdediger Sebastian Vettel mocht kort daarop gelijk aan de bak in zijn nieuwe auto.

De coureur uit Heppenheim deed dit met verve: hij klokte met 1:13.769 gelijk de snelste dagtijd. Last van kinderziektes had de RB7 blijkbaar niet, want Vettel reed gelijk 93 ronden. Fernando Alonso, de eerstvolgende coureur met ook een nieuwe auto, reed de vijfde tijd en moest een kleine acht tienden op de Duitser toegeven. Bij Ferrari was men echter wel tevreden, want Alonso reed 97 ronden.

Woensdag was het de beurt aan de tweevoudig wereldkampioen om de snelste tijd te klokken. Opnieuw was hij erg productief: Alonso reed 108 ronden en stond aan het einde van de dag bovenaan de tijdentabel met 1:13.307. Dit keer reed Vettel de tweede tijd. Hij gaf drie tienden toe op Alonso’s Ferrari en moest in de middag zijn auto afstaan aan Mark Webber.

De donderdag werd niet een prooi voor Red Bull Racing of Ferrari. Robert Kubica reed in de nieuwe Renault verrassend de snelste tijd. Bovendien zette de Pool de snelste tijd van de week neer: 1:13.144. Adrian Sutil en Jenson Button volgden op gepaste afstand, maar reden nog met de auto van vorig jaar. Webber reed in de RB7 de vierde tijd, maar passeerde start/finish wel 105 keer.

Dinsdag

De teams die hun nieuwe auto nog niet gereed hadden voor de eerste testweek, Force India, McLaren, Virgin en HRT, hielden zich deze eerste testweek vooral bezig met de nieuwe banden van Pirelli. De eigenschappen van het Italiaanse rubber zijn voor iedereen nog onbekend en dus wil iedereen zoveel mogelijk meters met de banden maken om aan zoveel mogelijk informatie te komen. De vergaarde data kan men in de fabriek vervolgens weer vertalen naar de ontwikkeling van onderdelen van de auto die beter bij de nieuwe banden passen.

De overige teams hielden zich ’s ochtends vooral bezig met het afwerken van een tal van installatieronden om de systemen in de nieuwe auto te controleren. ’s Middags konden de meeste teams met nieuwe auto’s volgas geven. Vettel begon daarop 2011 waar hij in 2010 eindigde: bovenaan. De wereldkampioen had een probleemloze eerste testdag in de RB7.

Alonso klokte in zijn nieuwe Ferrari de vijfde tijd en reed bijna honderd ronden voordat zijn auto een paar minuten voor het vallen van de vlag stilviel. Hij was niet de enige die te maken kreeg met technische problemen op het circuit. Nico Rosberg moest zijn nieuwe Mercedes al vroeg naast de baan stilzetten. Michael Schumacher kon hierdoor ’s middags maar 15 ronden rijden. Ook de vuurdoop van Scuderia Toro Rosso verliep niet zonder problemen

Dagsnelste Vettel had geen problemen van en keek daarom tevreden terug. “Dit was een goede dag. Ik voelde mij op mijn gemak in de auto”, meende de regerend wereldkampioen na afloop. “Ik heb vandaag genoten. Dit was voor de meeste van ons de eerste dag van een nieuwe seizoen. Er liggen nog veel testdagen en een heel lang raceseizoen in het verschiet. Met twintig races kan er heel veel veranderen. Vandaag hebben we een eerste stap gezet. We mogen trots zijn op de betrouwbaarheid en wat we tot nu toe hebben bereikt.

Uitslag 1 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing

1:13.769

 

93

2.

Nico Hülkenberg*

Force India*

1:13.938

0.169

71

3.

Gary Paffett*

McLaren*

1:14.292

0.523

91

4.

Paul di Resta*

Force India*

1:14.461

0.692

28

5.

Fernando Alonso

Ferrari

1:14.553

0.784

97

6.

Kamui Kobayashi

Sauber

1:15.621

1.852

68

7.

Jérôme D’Ambrosio*

Virgin*

1:16.003

2.234

71

8.

Vitaly Petrov

Renault

1:16.351

2.582

28

9.

Michael Schumacher

Mercedes

1:16.450

2.681

15

10.

Jaime Alguersuari

Scuderia Toro Rosso

1:17.214

3.445

19

11.

Rubens Barrichello

Williams

1:17.335

3.566

77

12.

Narain Karthikeyan*

HRT*

1:18.020

4.251

45

13.

Nico Rosberg

Mercedes

1:19.930

6.161

9

* = Auto van vorig jaar

Woensdag

Lotus was dinsdag in Valencia de enige afwezige en voegde zich de dag erop bij het Formule 1-veld. De nieuwe T128 reed woensdag pas zijn eerste meters. Een productieve dag werd het niet: Heikki Kovalainen had aan het einde van de dag maar vijftien ronden op zijn conto staan. Het probleem leek bij de stuurbekrachtiging te liggen, wat de dag erna ook voor Jarno Trulli voor problemen zorgde.

Meer teams kwamen vandaag in de problemen. Op de dinsdag waren er uiteindelijk twee rode-vlagsituaties, maar dat waren er de dag erna al twee keer zoveel. De nieuwe Williams van Rubens Barrichello viel binnen een uur al stil. Paul di Resta spinde iets later met zijn Force India van de baan. Nico Rosberg viel opnieuw stil, al had dat geen grote invloed op de rest van zijn dag. In de slotfase moest Toro Rosso-coureur Sébastien Buemi vanwege een technisch probleem terug naar de pits lopen.

Die eer was op dinsdag nog weggelegd voor Alonso. Dit keer kende de Spanjaard echter een vrijwel probleemloze dag. Hij was een van de productiefste coureurs en reed ook nog eens de snelste tijd. Met 1:13.307 was hij ruim drie tienden sneller dan Vettel. Pastor Maldonado viel op met een goede eerste testdag voor Williams. De Venezolaan gaf slechts twee tienden toe op teamgenoot Barrichello.

Alonso stapte na afloop van de tweede testdag lachend uit, al is er volgens hem veel onduidelijkheid dankzij de nieuwe Pirelli-banden. “We hebben drie types rubber tot onze beschikking en die verschillen zes tot zeven tienden in snelheid per ronde”, vertelde de Ferrari-coureur na afloop. “Het is dus lastig om de snelheid van de auto’s met elkaar te vergelijken.”

“Ik ben in ieder geval blij met het werk dat wij vandaag hebben verricht. Gisteren checkten we vooral de systemen van de auto, maar nu konden we een stap verder gaan en proberen het gedrag van de auto te begrijpen. We maakten de eerste aanpassingen in de afstelling. Zo probeerden we af te komen van overstuur en zochten we een oplossing om de bandenslijtage tegen te gaan.”

Uiteindelijk reed Alonso 108 ronden in de F150. “Dit is daarom een erg goede start. De F150 blijkt een sterke auto te zijn en daar mogen we blij mee zijn. We weten echter in Bahrein pas of we ook competitief zijn.”

Uitslag 2 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Fernando Alonso

Ferrari

1:13.307

 

108

2.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing

1:13.614

0.307

43

3.

Paul di Resta*

Force India*

1:13.844

0.537

111

4.

Lewis Hamilton*

McLaren*

1:14.353

1.046

83

5.

Robert Kubica

Renault

1:14.412

1.105

104

6.

Nico Rosberg

Mercedes

1:14.645

1.338

69

7.

Timo Glock*

Virgin*

1:15.408

2.101

34

8.

Rubens Barrichello

Williams

1:16.023

2.716

51

9.

Sergio Pérez

Sauber

1:16.198

2.891

42

10.

Pastor Maldonado

Williams

1:16.266

2.959

29

11.

Sébastien Buemi

Scuderia Toro Rosso

1:16.359

3.052

46

12.

Jaime Alguersuari

Scuderia Toro Rosso

1:16.474

3.167

64

13.

Mark Webber

Red Bull Racing

1:17.365

4.058

17

14.

Narain Karthikeyan*

HRT*

1:17.769

4.462

80

15.

Heikki Kovalainen

Lotus

1:20.649

7.342

15

* = Auto van vorig jaar

Donderdag

De meeste kwamen op de laatste testdag in Valencia aardig op snelheid. Vrijwel iedereen, op Red Bull Racing en Ferrari na, klokte hun snelste tijd op de laatste testdag. Robert Kubica liet het potentieel van de nieuwe Renault zien door de snelste tijd van de week te klokken: 1:13.144. Het was een bekroning op een week waarin de nieuwe Renault veel aandacht kreeg.

De R31 is namelijk uitgerust met een nieuw uitlatensysteem die voor meer snelheid in snelle bochten moet zorgen. De uitlaatlucht wordt bij het begin van de sidepods al naar buiten gebracht, waardoor er extra lucht vanaf dat punt door de auto wordt geleid.

De eerstvolgende nieuwe auto was acht tienden langzamer dan Kubica. Mark Webber was met 105 ronden echter wel tien ronden productiever dan zijn Poolse concurrent. Iets minder productief was Felipe Massa. De Braziliaan kwam op donderdag pas voor het eerst in actie met de nieuwe Ferrari, en kon daar niet optimaal gebruik van maken. Door een olielek vlogen de uitlaten van de F150 in brand en gooide dat voor een paar uur roet in het eten van Massa. Uiteindelijk kon hij toch nog tachtig ronden rijden.

Bij Lotus was het euvel met de stuurbekrachtiging donderdag nog niet verholpen. Jarno Trulli reed uiteindelijk 38 ronden, maar klokte geen enkele tijd. Hij hield het bij systeemchecks en het testen van de aerodynamica van de T138. De Italiaan heeft echter nog geen fatsoenlijke bandentest kunnen uitvoeren. Vandaag heeft Lotus echter de baan voor zichzelf, omdat het de eerste testdag heeft overgeslagen.

Voor Kubica zat donderdagmiddag om 17:00 uur de eerste testweek er wél op. Hij kon de eerste week positief afsluiten met de snelste tijd van alle drie de testdagen. “We kunnen deze dag opsplitsen in twee delen. In de ochtend hadden we wat problemen en daarom konden we om 13:30 pas de eerste serieuze run uitvoeren.”

“We konden de problemen aan de auto oplossen maar reden niet zoveel ronden als gehoopt. Gelukkig hebben we nu last van betrouwbaarheidsproblemen: dan zijn die nog op te lossen. Hopelijk hebben we er tijdens de eerste race in Bahrein geen last van.”

Uitslag 3 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Robert Kubica

Renault

1:13.144

 

95

2.

Adrian Sutil*

Force India*

1:13.201

0.057

117

3.

Jenson Button*

McLaren*

1:13.553

0.409

105

4.

Mark Webber

Red Bull Racing

1:13.936

0.792

105

5.

Felipe Massa

Ferrari

1:14.017

0.873

80

6.

Timo Glock*

Virgin*

1:14.207

1.063

114

7.

Pastor Maldonado

Williams

1:14.299

1.155

101

8.

Sergio Pérez

Sauber

1:14.469

1.325

104

9.

Michael Schumacher

Mercedes

1:14.537

1.393

110

10.

Sébastien Buemi

Scuderia Toro Rosso

1:14.801

1.657

73

11.

Narain Karthikeyan*

HRT*

1:16.535

3.391

63

12.

Jarno Trulli

Lotus

Geen tijd

 

38

* = Auto van vorig jaar

Pirelli

Alle teams probeerden in Valencia zoveel mogelijk kilometers te maken om informatie over de nieuwe banden van Pirelli te verzamelen. Ze willen zoveel mogelijk aanknopingspunten hebben zodat hun auto’s aangepast kunnen worden aan het Italiaanse rubber waardoor de banden efficiënter worden gebruikt.

Er was wel wat kritiek op Pirelli. Volgens coureurs slijten de banden te snel.  “De eerste ronde is goed, daarna verlies je twee tot drie seconden per ronde”, meent Alonso. “Vervolgens blijft het ongeveer gelijk, maar te langzaam. Iedereen zit echter in hetzelfde schuitje. Met je afstelling en rijstijl moet je dus proberen voorzichtig met de banden om te gaan.”

Nico Rosberg ziet het vanuit een ander perspectief. “Ik maak me geen zorgen”, stelt hij. “Het maakt het alleen maar spannender. Het is belangrijker om een goede auto te hebben, want dan kun je ook het best omgaan met de banden.”

Pirelli’s motorsportdirecteur, Paul Hembery, meent vooral positieve kritieken gekregen te hebben. “Onze banden waren deze testweek ontzettend betrouwbaar. De teams konden hierdoor ongehinderd hun testprogramma’s in deze cruciale fase van het seizoen afwerken”, aldus Hembery. “Iedereen reed natuurlijk met heel verschillende afstellingen. Het heeft dus geen zin om de tijden te analyseren.”

“Ik vind de feedback die we van de rijders en teams hebben gekregen belangrijker. Die was heel positief. Het is een genoegen om met iedereen samen te mogen werken. Het is nog vroeg dag, maar wij denken dat de teams er nu achter komen dat ons rubber aardig afwijkt van wat ze gewend zijn.”

“Het zal niet langer mogelijk zijn om op een setje rubber vrijwel een gehele race te rijden. Ik denk dat iedereen ons rubber hierom kan waarderen: het draagt immers bij aan spannendere races.”

Tijdenoverzicht testweek Valencia

 

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Renault

1:13.144

 

227

2.

Force India*

1:13.201

0.057

327

3.

Ferrari

1:13.307

0.163

285

4.

McLaren*

1:13.553

0.409

279

5.

Red Bull Racing

1:13.614

0.470

258

6.

Virgin*

1:14.207

1.063

219

7.

Williams

1:14.299

1.155

258

8.

Sauber

1:14.469

1.325

214

9.

Mercedes

1:14.537

1.393

203

10.

Scuderia Toro Rosso

1:14.801

1.657

202

11.

HRT*

1:16.535

3.391

188

12.

Lotus**

1.20.649

7.505

53

* = Auto van vorig jaar                 ** = Test vandaag nog