Theissen: ‘Voordeel KERS valt mee in Monza’
Volgens Mario Theissen is het voordeel van KERS in Monza minder groot dan velen denken. De BMW-teambaas denkt niet dat de KERS-accu iedere ronde weer opgeladen kan worden.Ferrari, McLaren en Renault treden in Monza aan met KERS en dat maakt de concurrentie wel enigszins angstig. Menig coureur heeft al gezegd dat ze verwachten het af te leggen tegen de KERS-bolides op het lange, rechte stuk van het Italiaanse circuit.
Maar teambaas Mario Theissen van BMW Sauber denkt dat het voordeel van het systeem wel mee zal vallen. “KERS kan voordelig zijn op het rechte stuk, maar alleen als je genoeg energie verzamelt tijdens je ronde. En dat zal moeilijk zijn hier.”
KERS vangt energie op die tijdens het remmen vrijkomt en slaat dat op in een accu. De energie in die accu kan een coureur gebruiken om een extra boost op z’n auto te zetten.
Volgens Theissen zijn er niet voldoende zware remzones op het circuit van Monza om de accu weer vol te krijgen. “Daarom verwacht ik dat de KERS-auto’s niet iedere ronde hun volle potentieel kunnen gebruiken”, zegt Theissen. “KERS zal niet zoveel verschil maken.”
Theissen denkt daarom ook dat zijn team het net als in Spa weer goed kan gaan doen. “In Spa zagen we al dat een circuit waar je minder downforce nodig hebt goed is voor onze auto. Ik heb dan ook alle vertrouwen voor de race hier.”
JK