De introductie van KERS brengt de nodige gevolgen met zich mee. Niet alleen wat betreft de veiligheid of het ontwerp van de auto, maar ook voor de coureurs, die deze winter massaal zijn gaan sonjabakkeren vanwege de extra kilo’s van het systeem. BMW Sauber vindt dat geen goede zaak.Omdat het minimumgewicht van de auto’s gelijk blijft – 605 kilo en geen grammetje minder – en iedere kilo dubbel telt, is de coureurs er veel aan gelegen gewicht in te leveren. Dit kan later weer tijdwinst opleveren.

BMW Sauber-teambaas Mario Theissen vindt dat geen goede zaak. ,,Het mag niet zo zijn dat de Formule 1 het paardenrennen achterna gaat, waarbij de paarden gereden worden door de lichtste jockey die er te vinden is.”

Uitgerekend de coureurs van zijn team weten alles van de consequenties van KERS. De lange Robert Kubica vreest in het nadeel te zijn terwijl de kleine Nick Heidfeld zijn voordeel door nog wat verder af te slanken hoopt te vergroten.

De Duitser kan extra ballast meenemen en dat levert voordeel op. Auto en coureur wegen samen vaak minder dan 605 kilo. Het resterende gewicht wordt in de vorm van lood verspreid door de auto om tot een optimale gewichtsverdeling te komen. Des te meer ballast, des te beter de verdeling.

Theissen: ,,Eigenlijk zou het wel zo eerlijk zijn om het minimumgewicht van de auto’s enigszins te verhogen zodat iedereen een vrijwel gelijke kans heeft. Nu zijn de kleine, lichte coureurs toch wel in het voordeel.”

Overigens is BMW Sauber ver gevorderd met haar variant van KERS. ,,Ons KERS-systeem is raceklaar. Dat betekent dat we het in principe in Melbourne kunnen gebruiken”, legt Theissen uit. ,,We moeten nu alleen naar de voor- en nadelen kijken.”

KVN