Circuitontwerper Hermann Tilke is een voorstander van meer stratencircuits op de Formule 1-kalender. Volgens de Duitser brengen dit soort races de Formule 1 dichter bij de fans, zo vertelde hij in een interview met het Britse [schuin}Autosport{schuin]. Het is opmerkelijk dat uitgerekend Tilke pleit voor meer races op stratencircuits, in plaats van de hypermoderne huidige circuits, aangezien de Duitser verantwoordelijk is voor onder andere de circuits in Kuala Lumpur (Maleisië), Shanghai (China) en Bahrein. Toch zijn de gloednieuwe circuits niet de manier om de fans dichter bij de sport te brengen, meent Tilke.

,,Momenteel heerst er een trend dat de fans naar het racen gaan, in plaats van andersom. Wil je dit weer omdraaien, dan denk je automatisch aan racen in de stad. Omdat het niet mogelijk is om grote, permanente circuits midden in de stad te bouwen, kom je toch bij stratencircuits terecht", aldus Tilke.

De Grand Prix' van Monaco en Melbourne zijn momenteel de enige stratencicuits op de huidige Formule 1-kalender. Volgens Tilke bewijst de Grand Prix van Monaco dat een race op een stratencircuit een heel speciale sfeer creëert. De Duitser geeft toe dat het echter ook gepaard gaat met de nodige kopzorgen.

,,Iedereen in Monte Carlo weet, dat eens per jaar het normale leven stil komt te liggen. De bewoners hebben misschien moeite om hun auto te parkeren, hun eigen appartement te bereiken of hun winkel te openen. Om die reden kan ik me voorstellen dat een willekeurige stad problemen kan hebben om zich aan deze gegevens aan te passen. Echter, in een gebied dat sowieso nieuw is voor de Formule 1, bijvoorbeeld Abu Dhabi of Zuid-Korea, kun je alles bouwen wat je maar wilt."