Toch weer Alonso
Fernando Alonso leek halverwege het seizoen al zeker van titelprolongatie. Na de Grand Prix van Canada koesterde de Spanjaard een voorsprong van 25 punten op Michael Schumacher. Maar vier maanden later had de Duitser het gat gedicht. Dat Alonso toch nog de titel pakte, was mede te danken aan de pech die Schumacher in de laatste twee races ten deel viel. Vandaag het tweede deel van ons Jaaroverzicht: hoe Alonso ondanks de tegenslagen met de hoofdprijs aan de haal ging.
Amerika
Ferrari is het hele weekend oppermachtig, met dank aan de dominante Bridgestone-band. Massa mag enige tijd de race leiden, maar moet zich na de eerste serie pitstops tevreden stellen met de tweede plaats, zijn beste resultaat tot dusver. Schumacher ziet na zijn derde seizoenszege de kansen op de titel ineens toenemen. Alonso worstelt het hele weekend met zijn auto. De Spanjaard start weliswaar voortvarend (derde in de eerste bocht en even zij-aan-zij met Schumacher), maar zakt gaandeweg steeds verder terug. Meer dan de vijfde plaats blijkt niet mogelijk. Fisichella (derde) is de enige die de Ferrari’s een heel klein beetje kan volgen.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Fisichella-Raikkonen-Massa
Punten: 88-69-43-39-36 Frankrijk
Ferrari is net als in Amerika het hele weekend top, met dank aan Bridgestone. Schumacher (op drie pitstops) rijdt met speels gemak vanaf pole naar zijn achtste Franse Grand Prix-zege. Alonso verschalkt dankzij een uitgekiende pitstopstrategie Massa, maar moet opnieuw buigen voor Schumacher. De tweede plaats (op twee stops) is het maximaal haalbare voor de Spanjaard, die zijn voorsprong in de WK-stand ziet slinken tot 17 punten. Fisichella rijdt kleurloos naar de zesde plaats. Ook bij de constructeurs loopt de voorsprong van Renault op Ferrari terug: nog slechts 21 punten verschil.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Fisichella-Raikkonen-Massa
Punten: 96-79-46-43-42 Duitsland
Ferrari boekt de tweede dubbelzege van het seizoen. Michael Schumacher zet de race naar zijn hand, al is Felipe Massa altijd als een schaduw aanwezig. Renault kan voor de derde race op rij geen moment meestrijden om de overwinning. Alonso klaagt over een onbestuurbare auto (blaren op de banden) en kan ondanks een vervaarlijke schuiver nog als vijfde eindigen, met dank aan enkele uitvallers. Fisichella worstelt eveneens, en verschaft zijn kopman rugdekking. In het constructeurs WK staat Ferrari nu op tien punten achterstand van Renault, Schumacher moet op Alonso nog maar elf punten goedmaken.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 100-89-50-49-49 Hongarije
Jenson Button (Honda) boekt op de Hungaroring zijn eerste overwinning. En voor het eerst sinds Hongarije 2005 scoort Renault geen enkel punt. Alonso lijkt vanaf ‘P16’ (teruggezet) op weg naar de zege, als zijn achterwiel los komt, net na zijn wissel op droogweerbanden. Fisichella is dan na een ongeval al lang en breed uit de wedstrijd. Maar ook Michael Schumacher wordt niet veel wijzer. De Duitser lijkt veel punten te gaan goedmaken op rivaal Alonso wanneer zijn stuurstang defect raakt, met nog drie ronden voor de boeg. De Duitser scoort na de diskwalificatie van Kubica toch nog een belangrijk punt. Massa scoort er met moeite twee.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 100-90-52-49-49 Turkije
Gemengde gevoelens na afloop bij Ferrari. Blijdschap over de eerste zege van Felipe Massa, maar teleurstelling over de derde plek van Schumacher. Cruciaal is de pitstop tijdens de safetycarfase. De Duitser moet elf seconden wachten en maakt in zijn tweede stint een fout in die lastige bocht acht. Massa rijdt onderwijl in Schumacher-stijl naar de zege.
De tweede plek van Alonso wordt door de Régie begroet als een geschenk uit de hemel. De Spanjaard loopt twee punten uit Schumacher. Knap hoe de Spanjaard de laatste vijftien ronden Schumacher achter zich houdt. Fisichella finisht na een knappe inhaalrace (na een schuiver kort na de start) nog als zesde.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 108-96-62-52-49 Italië
Schumacher had geen mooiere dag kunnen kiezen om zijn afscheid aan te kondigen. Een overtuigende zege en na de pech van Alonso (motorpech, op de derde plaats rijdend) nog slechts twee punten achterstand in de WK-stand. Massa bijt zijn tanden stuk op Robert Kubica en moet na een lekke band een extra stop maken. Dat werpt hem terug, buiten de punten. Fisichella wordt uiterst anoniem vierde. Ferrari neemt zodoende de leiding in de tussenstand bij de constructeurs over van Renault.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 108-106-62-57-57 China
Renault en Alonso domineren bijna het hele weekend (de eerste startrij kleurt blauw/geel), maar winnen toch niet de race. Een verkeerde beslissing bij de eerste pitstop (intermediates voorzijde vervangen) en een verdwenen wielmoer bij de tweede stop doen de Spanjaard de das om. Fisichella kan na een schuivertje ook niet winnen. Renault leidt wel weer in de tussenstand de constructeurs. Schumacher profiteert intussen meesterlijk van de steeds droger wordende baan, en de fouten in het kamp van Renault. Door zijn zevende seizoenszege staat hij nu gelijk met Alonso in de titelstrijd: 116-116.
Stand: M. Schumacher-Alonso-Fisichella-Massa-Raikkonen
Punten: 116-116-63-62-57 Japan
Voor het eerst in bijna vier maanden (Canada) wint Alonso weer eens een race. Na alle recente tegenslagen lacht het geluk hem toe, als koploper en titelrivaal Michael Schumacher zijn wagen in de 37ste ronde met motorpech aan de kant moet zetten. Massa verovert de tweede plaats, maar is niet tevreden. De van pole vertrokken Braziliaan, die in de tweede ronde vrijwillig de leiding had afgestaan aan zijn teamgenoot, verliest tijdens de race lucht uit een band en zit na zijn pitstop ronden lang vast achter Nick Heidfeld. Fisichella wordt met een zwaar gemoed (overlijden vriend) derde. Renault leidt zodoende weer in beide kampioenschappen.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 126-116-70-69-61 Brazilië
Geen achtste wereldtitel voor Schumacher na een onfortuinlijke lekke band, die hem in de aanvangsfase van de race naar de laatste plaats doet terugzakken. Vervolgens rijdt Schumacher snelste ronde op snelste ronde en eindigt zijn laatste race, na enkele geweldige inhaalmanoeuvres, formidabel als vierde. Massa is ondertussen onaantastbaar en wint vanaf pole-position zijn thuisrace. Renault verovert dan toch nog de zo gewenste wereldtitels bij coureurs én constructeurs. Alonso rijdt rustig naar de tweede plaats, voldoende voor titelprolongatie. Fisichella finisht de race op de zesde plaats, waarmee Renault voldoende punten scoort om Ferrari bij de constructeurs net voor te blijven.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 134-121-80-72-65
Ferrari is het hele weekend oppermachtig, met dank aan de dominante Bridgestone-band. Massa mag enige tijd de race leiden, maar moet zich na de eerste serie pitstops tevreden stellen met de tweede plaats, zijn beste resultaat tot dusver. Schumacher ziet na zijn derde seizoenszege de kansen op de titel ineens toenemen. Alonso worstelt het hele weekend met zijn auto. De Spanjaard start weliswaar voortvarend (derde in de eerste bocht en even zij-aan-zij met Schumacher), maar zakt gaandeweg steeds verder terug. Meer dan de vijfde plaats blijkt niet mogelijk. Fisichella (derde) is de enige die de Ferrari’s een heel klein beetje kan volgen.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Fisichella-Raikkonen-Massa
Punten: 88-69-43-39-36 Frankrijk
Ferrari is net als in Amerika het hele weekend top, met dank aan Bridgestone. Schumacher (op drie pitstops) rijdt met speels gemak vanaf pole naar zijn achtste Franse Grand Prix-zege. Alonso verschalkt dankzij een uitgekiende pitstopstrategie Massa, maar moet opnieuw buigen voor Schumacher. De tweede plaats (op twee stops) is het maximaal haalbare voor de Spanjaard, die zijn voorsprong in de WK-stand ziet slinken tot 17 punten. Fisichella rijdt kleurloos naar de zesde plaats. Ook bij de constructeurs loopt de voorsprong van Renault op Ferrari terug: nog slechts 21 punten verschil.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Fisichella-Raikkonen-Massa
Punten: 96-79-46-43-42 Duitsland
Ferrari boekt de tweede dubbelzege van het seizoen. Michael Schumacher zet de race naar zijn hand, al is Felipe Massa altijd als een schaduw aanwezig. Renault kan voor de derde race op rij geen moment meestrijden om de overwinning. Alonso klaagt over een onbestuurbare auto (blaren op de banden) en kan ondanks een vervaarlijke schuiver nog als vijfde eindigen, met dank aan enkele uitvallers. Fisichella worstelt eveneens, en verschaft zijn kopman rugdekking. In het constructeurs WK staat Ferrari nu op tien punten achterstand van Renault, Schumacher moet op Alonso nog maar elf punten goedmaken.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 100-89-50-49-49 Hongarije
Jenson Button (Honda) boekt op de Hungaroring zijn eerste overwinning. En voor het eerst sinds Hongarije 2005 scoort Renault geen enkel punt. Alonso lijkt vanaf ‘P16’ (teruggezet) op weg naar de zege, als zijn achterwiel los komt, net na zijn wissel op droogweerbanden. Fisichella is dan na een ongeval al lang en breed uit de wedstrijd. Maar ook Michael Schumacher wordt niet veel wijzer. De Duitser lijkt veel punten te gaan goedmaken op rivaal Alonso wanneer zijn stuurstang defect raakt, met nog drie ronden voor de boeg. De Duitser scoort na de diskwalificatie van Kubica toch nog een belangrijk punt. Massa scoort er met moeite twee.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 100-90-52-49-49 Turkije
Gemengde gevoelens na afloop bij Ferrari. Blijdschap over de eerste zege van Felipe Massa, maar teleurstelling over de derde plek van Schumacher. Cruciaal is de pitstop tijdens de safetycarfase. De Duitser moet elf seconden wachten en maakt in zijn tweede stint een fout in die lastige bocht acht. Massa rijdt onderwijl in Schumacher-stijl naar de zege.
De tweede plek van Alonso wordt door de Régie begroet als een geschenk uit de hemel. De Spanjaard loopt twee punten uit Schumacher. Knap hoe de Spanjaard de laatste vijftien ronden Schumacher achter zich houdt. Fisichella finisht na een knappe inhaalrace (na een schuiver kort na de start) nog als zesde.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 108-96-62-52-49 Italië
Schumacher had geen mooiere dag kunnen kiezen om zijn afscheid aan te kondigen. Een overtuigende zege en na de pech van Alonso (motorpech, op de derde plaats rijdend) nog slechts twee punten achterstand in de WK-stand. Massa bijt zijn tanden stuk op Robert Kubica en moet na een lekke band een extra stop maken. Dat werpt hem terug, buiten de punten. Fisichella wordt uiterst anoniem vierde. Ferrari neemt zodoende de leiding in de tussenstand bij de constructeurs over van Renault.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 108-106-62-57-57 China
Renault en Alonso domineren bijna het hele weekend (de eerste startrij kleurt blauw/geel), maar winnen toch niet de race. Een verkeerde beslissing bij de eerste pitstop (intermediates voorzijde vervangen) en een verdwenen wielmoer bij de tweede stop doen de Spanjaard de das om. Fisichella kan na een schuivertje ook niet winnen. Renault leidt wel weer in de tussenstand de constructeurs. Schumacher profiteert intussen meesterlijk van de steeds droger wordende baan, en de fouten in het kamp van Renault. Door zijn zevende seizoenszege staat hij nu gelijk met Alonso in de titelstrijd: 116-116.
Stand: M. Schumacher-Alonso-Fisichella-Massa-Raikkonen
Punten: 116-116-63-62-57 Japan
Voor het eerst in bijna vier maanden (Canada) wint Alonso weer eens een race. Na alle recente tegenslagen lacht het geluk hem toe, als koploper en titelrivaal Michael Schumacher zijn wagen in de 37ste ronde met motorpech aan de kant moet zetten. Massa verovert de tweede plaats, maar is niet tevreden. De van pole vertrokken Braziliaan, die in de tweede ronde vrijwillig de leiding had afgestaan aan zijn teamgenoot, verliest tijdens de race lucht uit een band en zit na zijn pitstop ronden lang vast achter Nick Heidfeld. Fisichella wordt met een zwaar gemoed (overlijden vriend) derde. Renault leidt zodoende weer in beide kampioenschappen.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 126-116-70-69-61 Brazilië
Geen achtste wereldtitel voor Schumacher na een onfortuinlijke lekke band, die hem in de aanvangsfase van de race naar de laatste plaats doet terugzakken. Vervolgens rijdt Schumacher snelste ronde op snelste ronde en eindigt zijn laatste race, na enkele geweldige inhaalmanoeuvres, formidabel als vierde. Massa is ondertussen onaantastbaar en wint vanaf pole-position zijn thuisrace. Renault verovert dan toch nog de zo gewenste wereldtitels bij coureurs én constructeurs. Alonso rijdt rustig naar de tweede plaats, voldoende voor titelprolongatie. Fisichella finisht de race op de zesde plaats, waarmee Renault voldoende punten scoort om Ferrari bij de constructeurs net voor te blijven.
Stand: Alonso-M. Schumacher-Massa-Fisichella-Raikkonen
Punten: 134-121-80-72-65