Jean Todt baalt. En stevig ook. Michael Schumacher was op weg naar de zege in Japan, maar na zijn uitvalbeurt kan hij de wereldtitel wel vergeten.
De enige manier waarop de Duitser nu nog kampioen kan worden is door te winnen in Brazilië, voorwaarde is dan wel dat Fernando Alonso buiten de punten valt. Voor Ferrari-teambaas Todt komt die situatie als een onaangename verrassing.

,,Natuurlijk weet je vooraf nooit precies wat je kunt verwachten. Maar toch, alles liep op rolletjes in de race. Het kon alleen fout gaan als er zich een probleem voor zou doen. Helaas is dat gebeurd”, vertelt hij in gesprek met onder meer FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

De Franse leider van het team verbaast zich over het feit dat Schumachers laatste opgeblazen Ferrari-motor in de race dateert van Frankrijk 2000. ,,Niet dat ik er veel aan heb, want die ene keer dat het dan wel gebeurt komt het meteen uiterst ongelegen.”

Todt bevestigt dat Ferrari door meer problemen werd geplaagd. Zo had Felipe Massa een probleem met zijn band waardoor hij zijn strategie moest wijzigen. Gevolg was dat hij even klem zat achter Nick Heidfeld en daardoor de tweede plek aan Alonso verloor. ,,Felipe had een snee in zijn band, vanaf het begin van de race al. Langzaam ontsnapte er lucht uit de band, dus we moesten onze plannen wel wijzigen.”

Na de race heeft Schumacher laten weten dat hij er niet op rekent of op hoopt dat Alonso uitvalt in Brazilië. ,,Met hoop schiet je niks op. We gaan ons beste beentje voorzetten en dan zien we wel”, is Todt het eens met die visie. ,,Als het tegen zit moet je gewoon verder gaan, de pagina omslaan als het ware. We voelen ons bevoorrecht dat we onze passie uit mogen oefenen en dan moet je soms even slikken, maar er gebeuren ergere dingen in deze wereld.”