Todt: ’Renault was sneller’
Soms zit er als je verliest niets anders op dan de tegenstander te complimenteren. Dat geldt zelfs voor Ferrari, dat enkele seizoenen terug zelf juist onoverwinnelijk leek. Inmiddels heeft Fernando Alonso die rol overgenomen. ,,We kwamen snelheid tekort”, constateert Jean Todt terecht.
Michael Schumacher werd dan wel enige tijd opgehouden door Kimi Raikkonen, volgens Todt was het sowieso moeilijk geweest om Renault te verslaan. Dus het gaat veel te ver om te concluderen dat ’Der Michael’ de race achter Raikkonen heeft verspeeld.
,,Het verschil was twee, drie tienden. Dat is op zich niet veel. Maar als het om een paar tienden per ronde gaat scheelt je dat aan het einde van de rit zo vijftien seconden”, beredeneert de Ferrari-teambaas. ,,Renault was gisteren duidelijk sneller dan in de kwalificatie. Michael had misschien een wat hoger tempo zonder Kimi kunnen rijden, maar hij zat er nu eenmaal achter.”
,,Op een gegeven moment pakte Alonso in vier ronden acht seconden op Michael, toen was de race helemaal gelopen.” De tweede plek was toen het maximaal haalbare. Dat leek nog een hele klus, want op het moment dat Schumacher naar binnen kwam reed hij niet bepaald in de versnellingsbak van Raikkonen. Door een snelle pitstop en een dito outlap pakte hij toch de tweede plek. Todt: ,,Dat was best een goede move.”
In het kampioenschap ziet het er zeer goed uit voor Alonso. 23 punten is het verschil inmiddels. Nu komen er twee circuits (Montréal en Indianapolis) aan waarop de Renault iets minder gaat, en Ferrari juist wat beter. Vorig jaar liep Schumacher wegens omstandigheden, een uitvalbeurt van Alonso in Canada en de bandenproblemen van Michelin in Amerika, achttien punten in. In deze races moet Ferrari nu weer haar slag slaan, want in Frankrijk, Hongarije en Turkije zit Renault er zeker weer goed bij. En daarna wordt het wel heel moeilijk.
Todt erkent dat het steeds moeilijker wordt voor Schumacher om de Spanjaard nog te achterhalen. ,,Hij heeft 74 van de tachtig punten gescoord, een ongekende prestatie. Hij is snel, competitief en betrouwbaar. Zie daar maar eens tegen op te boksen. We moeten echt van goede huize komen de laatste tien races.” KVN
Michael Schumacher werd dan wel enige tijd opgehouden door Kimi Raikkonen, volgens Todt was het sowieso moeilijk geweest om Renault te verslaan. Dus het gaat veel te ver om te concluderen dat ’Der Michael’ de race achter Raikkonen heeft verspeeld.
,,Het verschil was twee, drie tienden. Dat is op zich niet veel. Maar als het om een paar tienden per ronde gaat scheelt je dat aan het einde van de rit zo vijftien seconden”, beredeneert de Ferrari-teambaas. ,,Renault was gisteren duidelijk sneller dan in de kwalificatie. Michael had misschien een wat hoger tempo zonder Kimi kunnen rijden, maar hij zat er nu eenmaal achter.”
,,Op een gegeven moment pakte Alonso in vier ronden acht seconden op Michael, toen was de race helemaal gelopen.” De tweede plek was toen het maximaal haalbare. Dat leek nog een hele klus, want op het moment dat Schumacher naar binnen kwam reed hij niet bepaald in de versnellingsbak van Raikkonen. Door een snelle pitstop en een dito outlap pakte hij toch de tweede plek. Todt: ,,Dat was best een goede move.”
In het kampioenschap ziet het er zeer goed uit voor Alonso. 23 punten is het verschil inmiddels. Nu komen er twee circuits (Montréal en Indianapolis) aan waarop de Renault iets minder gaat, en Ferrari juist wat beter. Vorig jaar liep Schumacher wegens omstandigheden, een uitvalbeurt van Alonso in Canada en de bandenproblemen van Michelin in Amerika, achttien punten in. In deze races moet Ferrari nu weer haar slag slaan, want in Frankrijk, Hongarije en Turkije zit Renault er zeker weer goed bij. En daarna wordt het wel heel moeilijk.
Todt erkent dat het steeds moeilijker wordt voor Schumacher om de Spanjaard nog te achterhalen. ,,Hij heeft 74 van de tachtig punten gescoord, een ongekende prestatie. Hij is snel, competitief en betrouwbaar. Zie daar maar eens tegen op te boksen. We moeten echt van goede huize komen de laatste tien races.” KVN