FIA-president Jean Todt wil de kosten die Formule 1-teams maken binnen drie jaar met dertig procent terugdringen. De Fransman denkt dat anders meerdere teams op de fles gaan.

Om dat te voorkomen wil hij het resource restriction agreement, een herenakkoord tussen de teams over hoeveel middelen ze per jaar mogen gebruiken, opnemen in het FIA-reglement. Zo kunnen de teams het niet meer stiekem aan hun laars lappen en worden de kosten opnieuw een stuk omlaag gebracht.

Volgens Todt is dat hard nodig. Hij voorspelt dat anders een aantal teams failliet gaan. “Het terugbrengen van kosten is mijn belangrijkste agendapunt”, laat de FIA-president optekenen in Gazzetta dello Sport. “De kosten moeten binnen drie jaar met dertig procent omlaag omdat een aantal teams anders op de fles gaan.”

Volgens de Fransman draaien te veel teams nu structureel verlies. “De Formule 1 moet een rendabele onderneming zijn. Nu draaien maar twee of drie teams géén verlies. De onderhandelingen voor de Concorde Overeenkomst lopen nu op hun einde. Het waren zware discussies, maar we hebben een gemeenschappelijk belang.”

Toch wordt 2014 een relatief duur jaar. Er moet een nieuwe V6-turbomotor ontwikkeld worden en dus moeten Ferrari, Mercedes, Renault en Cosworth in de buidel tasten. Die kosten worden doorberekend naar de klantenteams.  “We maken wel een stap vooruit naar de wereld waarin we verwachten te gaan leven”, verdedigt Todt het nieuwe motorenreglement. “En misschien overtuig ik wel een paar motorenbouwers uit de racerij om de stap naar de Formule 1 te maken, zoals Audi, Toyota, Porsche of de Koreanen.”

De verklaring van Todt maakt duidelijk dat hij het werk van zijn voorganger, Max Mosley, wil voortzetten. De Engelsman was vanaf eind 2002 druk bezig de Formule 1 te hervormen om het grote publiek weer aan te spreken. Er volgden andere kwalificatieformats en het puntensysteem werd twee keer veranderd. Ook werd de ontwikkeling van motoren bevroren en kwam er een standaard besturingssysteem, ECU, voor de motoren.

Mosley wilde in 2009 een budgetplafond er doorheen drukken. Het merendeel van de teams, onder aanvoering van Ferrari, zag daar niets in en verenigde zich in een constructeursorganisatie, FOTA. Tijdens de Britse Grand Prix van dat jaar barstte de bom. Als Mosley zijn budgetplafond, van zo’n vijftig miljoen euro per jaar, zou doordrukken, richtte de FOTA een eigen kampioenschap op.

Dat was het moment dat de FIA terugkrabbelde. Er volgde een zwak aftreksel van het budgetplafond; het resource restriction agreement (RRA), een herenakkoord tussen teams waarin ze afspraken hoeveel middelen ze mochten gebruiken. Ook kwam er nog een andere eis van de FOTA: Mosley zou zich niet meer herkiesbaar stellen voor het FIA-presidentschap.

Todt, de drijvende kracht achter het succesvolle Ferrari van begin deze eeuw, werd op 23 oktober 2009 gekozen tot nieuwe FIA-president. Sindsdien kan de Fransman echter geen stempel drukken op de Formule 1. Misschien dat hij nu meer succes heeft.