FIA-president Jean Todt zal er alles aan doen dat de internationale autosportfederatie een bepalende rol in de Formule 1 blijft spelen. Ook wil hij meer geld gaan verdienen aan de Formule 1. Maar: “Ik ben geen dictator die alle touwtjes in handen wil houden.”

“De sport brengt jaarlijks zo’n anderhalf miljard euro per jaar in het laatje. De FIA heeft geen winstoogmerk maar we moeten wel onze organisatie kunnen financieren”, zegt Todt in the Financiel Times.

“Het moet voor ons mogelijk zijn dat we innovatie in de sport kunnen aanmoedigen en we moeten onze campagne voor een veiliger verkeer kunnen voortzetten. We kunnen geen organisatie zonder inkomsten zijn. Het geld moet dus ergens vandaan komen.”

De FIA wil daarom het inschrijfgeld voor teams verhogen, en daar ook nog een succesafhankelijke bijdrage aan toevoegen. Todt wil het voorstel er niet niet op een Max Mosley-achtige wijze doorheen drukken. “Ik ben geen dictator die alle touwtjes in handen wil houden, maar de bijdrage en de rol van de FIA moet behouden blijven en gerespecteerd worden.”

“Ik moet lachen als ik artikels lees waarin staat dat wij de grip op ons eigen kampioenschap kwijt raken. Ik zou het nooit toelaten dat iemand anders onze taken gaat uitvoeren. De keerzijde van de F1 is dat de mensen die er in actief zijn maar in een klein wereldje leven. Ze hebben een klein koninkrijkje maar zien totaal niet wat daarbuiten gebeurt. Feit is: de wereld verandert. We moeten ambassadeurs van de sport en van auto’s worden.”

De FIA probeert bij de teams geld te halen. Dat gaat namelijk niet lukken bij de FOM van Bernie Ecclestone. Begin dit millennium sloten Todts voorganger Mosley en Ecclestone een akkoord waarmee de bedrijven van Ecclestone het recht kregen de commerciële rechten van de Formule 1 voor een eeuw lang te exploiteren. Dit kostte Ecclestone een schijntje, waardoor Todt nu bij de teams moet aankloppen voor geld.

De FIA vergadert dinsdag in Parijs met de teams en de commerciële uitbater FOM over een nieuw Concorde Verdrag. Hierin spreken de drie partijen af wie waar verantwoordelijk voor is, hoe reglementen tot stand komen en wie wat aan elkaar moet betalen. In feite omvat het alles dat de Formule 1 draaiende houdt.

Dinsdag is daarom een belangrijke dag. Het huidige Concorde Verdrag loopt na dit jaar af en de drie partijen hebben genoeg gespreks- en onderhandelingsstof. Al schijnen de FIA, FOM en teams het al eens te zijn over de verdeling van de zetels in de F1-commissie, dat het beleid voor de lange termijn bepaalt.