Tom Kristensen heeft samen met zijn teamgenoten Allan McNish en Loic Duval de 24 uur van Le Mans gewonnen. Audi was evenals vorig jaar het Japanse fabrieksteam van Toyota te snel af.

Het is voor de Deen Kristensen zijn negende overwinning op het Franse Circuit de la Sarthe. In de laatste uren was het Kristensen zelf die de #2 Audi R18 E-Tron Quattro gecontroleerd naar de finish mocht sturen, met de Toyota van Sebastien Buemi, Anthony Davidson en Stéphane Sarrazin op een ronde achterstand. Het podium wordt gecompleteerd door de #3 Audi van Marc Gené, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.

In de LMP2-klasse mag OAK Racing de een dubbelzege vieren met Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez en Martin Plowman als klassewinnaars. De GTE Pro-klasse en de GTE Am-klasse vielen beide ten prooi aan Porsche. De trio’s Lietz, Lieb, Dumas en Vernay, Narac, Bourret mochten de hoogste trede op het podium bestijgen.

De race werd gekenmerkt door lastige omstandigheden voor de coureurs. De zon verdween met regelmaat achter donkere regenwolken, waardoor het asfalt op momenten spekglad werd. De safety car werd dan ook herhaaldelijk naar buiten geroepen om de brokstukken her en der langs de baan op te ruimen. 

Nederlanders

Voor de Nederlanders was de 81e editie van de 24 uur van Le Mans geen succesvolle editie. Jeroen Bleekemolen stuurde zijn Oreca 03-Judd naar een negentiende plaats algemeen en de elfde plaats in de klasse LMP2. Ho-Pin Tung zag de finish van de race niet, nadat zijn auto te kampen had met een brandstoflek.

Zwarte dag

De jubileumeditie van dit jaar (negentig jaar geleden werd de race voor het eerst georganiseerd) werd overschaduwd door het dodelijke ongeval van Allan Simonsen. De Aston Martin-coureur verloor in de openingsfase van de race de controle over de auto en overleed later in het medisch centrum aan zijn verwondingen.

Volgend jaar

Volgend jaar mag het fabrieksteam van Audi rekenen op weer een nieuwe grote concurrent. Porsche keert terug in de LMP1 met een hybride benzine auto. Mark Webber wordt al lange tijd genoemd als mogelijke coureur voor deze auto, maar de rijdersbezetting is vooralsnog niet officieel rond. Jan Lammers gaf tijdens de editie van dit jaar aan volgend jaar graag weer aan de start te willen staan in één van de twee GTE-klassen. Het project is nog niet helemaal rond, maar de routinier hoopt met twee landgenoten de Nederlandse eer te verdedigen.

Wil je meer lezen over deze prestigieuze wedstrijd? In het volgende nummer van Formule 1 lees je een uitgebreide reportage. Formule 1 nummer 10 vind je op 11 juli in de winkel of in je brievenbus.