Formule1

Bouke van den Berg
12 oktober 2012
Titelkandidaten twijfelen of ze nieuwe onderdelen vanuit hun hoofdkwartieren op het laatste moment meenemen naar India. Ferrari en McLaren vrezen de bureaucratische rompslomp bij de Indiase luchthavens.
Vaak vliegen teams in de slotfase van het seizoen op het laatste moment onderdelen in die net zijn geproduceerd in hun fabrieken. Doorgaans is dat geen probleem, maar Ferrari en McLaren verwachten problemen te krijgen met de Indiase douane, dat erg traag te werk gaat.
“Die douane vormt een probleem, ja”, zegt Massimo Rivola, sportief directeur bij Ferrari, tegen Autosport. “Wij werken voluit zodat we niet een extra vracht naar India hoeven te brengen. Het risico is te groot dat die onderdelen dan te laat op het circuit komen. Ook is het onzeker of je de onderdelen dan meekrijgt naar de volgende race, mocht je wel de nieuwste onderdelen langs de douane krijgen. Er zijn risico’s aan deze gok verbonden.”
McLaren streeft er ook naar om geen extra vracht naar India te hoeven brengen. Paddy Lowe, de technisch directeur van het team, hoopt dat McLaren alle nieuwe onderdelen vanuit Korea naar India kan meenemen. De vracht is dan onderdeel van de officiële Formule 1-transport.
“Wat dat betreft is India de ongemakkelijkste race van het jaar. Je moet er echt voor gaan zitten om te begrijpen hoe de importdocumenten in India zijn geregeld. In principe moeten al je goederen vanuit Zuid-Korea naar India worden gevlogen. Het wordt erg lastig om onderdelen vanuit Woking daaraan toe te voegen.”
Gerelateerd nieuws

McLaren schaart zich achter Antonelli voor sprintrace: ‘Niet goed genoeg’
03 mei 2025 08:00 - GP Miami

Sprintkwalificatie GP Miami: Antonelli schrijft geschiedenis, Verstappen vierde
02 mei 2025 23:25 - GP Miami

Oogverblinde discobalhelm Norris roept vragen op: ‘Dat kan toch niet legaal zijn?’
02 mei 2025 18:00 - GP Miami

McLaren in de problemen in Spanje? ‘Vind dat leuk om te lezen’, zegt Norris
02 mei 2025 14:30 - GP Miami