Red Bull-kopstuk Helmut Marko denkt dat opleidingsteam Toro Rosso in 2016 dankzij haar Ferrari-motoren wel eens sneller kan zijn dan het grote Red Bull Racing, dat met Renault-motoren aantreedt.

Toro Rosso gebruikt in 2016 Ferrari-motoren uit 2015 terwijl Red Bull over nieuwe – tot TAG Heuer omgedoopte – Renault-krachtbronnen zal beschikken. Ondanks dat ‘leeftijdsverschil’ was de Ferrari-V6 eind 2015 echter sterker dan de Renault-V6, dus Renault moet volgens Marko alsnog een flinke stap zetten met haar nieuwe krachtbron om ervoor te zorgen dat Red Bull haar ‘B-team’ in 2016 achter zich kan houden.

“Als Renault niet flink wat extra pk weet te vinden, zal Toro Rosso volgend jaar sneller zijn”, verklaart Marko dan ook op ServusTV, de Oostenrijkse zender die eigendom is van Red Bull. Hoeveel pk Renault moet zien te vinden, weet Marko ook wel. De 2015-Ferrari had volgens hem ‘ongeveer tachtig pk meer’ dan de Renault-V6 die in 2015 achterin de Red Bull lag.

Voor Red Bull is het doel voor 2016 dan ook om ‘wederom een goed chassis te construeren, maar tegelijkertijd voor 2017 aan het werk te gaan’, verklaart Marko. “In 2017 gaan de technische regels immers op de schop, dus we moeten dan een compleet nieuwe auto hebben.”