Toro Rosso STR4 debuteert 4 maart
Op 4 maart maakt de STR4, de nieuwe auto van Scuderia Toro Rosso, zijn eerste meters op het Adria-circuit in Noord-Italië. Het gaat om een besloten test: het team presenteert de STR4 officieel pas een week later in Barcelona.Heel verrassend zal de nieuwe wagen van Scuderia Toro Rosso er niet uitzien. In de kleuren van Red Bull Racing reed de wagen immers al de nodige kilometers in Spanje. Toch zal de STR4 op bepaalde vlakken afwijken van het basismodel van Red Bull Racing.
Om te beginnen natuurlijk de motor. Grote broer Red Bull rijdt met een Renault-motor, Toro Rosso heeft Ferrari-krachtbronnen tot zijn beschikking. Dat is het afgelopen seizoen absoluut geen nadeel gebleken: de Ferrari was simpelweg krachtiger dan de Renault. In de winterstop mocht Renault van de FIA echter als enige haar motor doorontwikkelen om weer op niveau te komen met concurrenten als Mercedes, Ferrari en BMW.
Zoals gezegd zijn er meer componenten die afwijken van de RB5 van Red Bull. Franz Tost meldde tegenover Auto, Motor und Sport dat Toro Rosso een ander KERS-systeem heeft. Die wordt namelijk geleverd door Ferrari, terwijl Red Bull met het energieregenerend systeem van Renault rijdt. Ook rijden de Italianen met een koelingssysteem dat verschilt van de RB5 en is de airbox anders dan die van Red Bull Racing.
Over een week zal de nieuwe Toro Rosso achter gesloten deuren op het circuit van Adria zijn eerste meters maken. Tijdens de gemeenschappelijke testweek die de week daarop in Barcelona volgt kan het team volgens teambaas Tost voor het eerst kijken of die iets andere STR4 kan tippen aan de snelheid van de RB5.
,,De nieuwe wagen ziet er goed uit’’, aldus de 53-jarige Oostenrijker. ,,Ik ben tevreden met wat er gebouwd wordt. Ik durf best optimistisch te zijn, maar de eerste krachtmeting is natuurlijk pas in Barcelona.’’
,,De wagen zal daar officieel gepresenteerd worden. Er ontbreken nu nog enkele onderdelen voor de achterwielophanging en dat vertraagt de productie een beetje’’, verklapt Tost. Toch verwacht hij geen verder oponthoud, want de test in Adria gaat als het goed is gewoon door.
De twee Sébastiens van het team, Bourdais en Buemi, hebben dit jaar in ieder geval een lastige taak te vervullen. Ze moeten in de buurt zien te komen van de prestaties van vorig jaar. Als de STR4 in de buurt kan komen van de RB5 moet de renstal uit Faenza echter de nodige punten kunnen pakken.
BvdB/LP