Toyota en Bridgestone kibbelen om wintertests
Toyota en Bridgestone zijn in een ruzie verwikkeld over de testdagen deze winter en het aantal bandensets dat daarbij gebruikt mag worden. Dat weet het Britse [schuin}Autosport{schuin] te onthullen. De discussie zou zich hebben verplaatst naar de top van beide partijen. Zoals bekend is Bridgestone volgend jaar, na de terugtrekking van Michelin, de enige bandenleverancier in de Formule 1. Na de Grand Prix van Brazilië, de laatste race van dit jaar, hebben de teams met Bridgestone een overeenkomst gesloten over de testdagen deze winter.
Zo werd afgesproken dat er drie keer drie dagen getest gaat worden, namelijk van 28 tot en met 30 november in Barcelona, van 6 tot en met 8 december in Jerez en van 13 tot en met 15 december, tevens in Jerez. Bridgestone wilde aanvankelijk twee testsessies invoeren, maar onder druk van meerdere teams, Williams voorop, werd dat uitgebreid naar drie.
Toyota heeft nu aangegeven in Barcelona een dag later te willen beginnen dan de andere teams en een dag eerder bij de eerste testsessie in Jerez. Bovendien wil het Japanse team het aantal bandensets van de afgesproken 48 over de drie testsessies, uitbreiden naar 55 tot 60. Dit is bij Bridgestone in het verkeerde keelgat geschoten.
,,We zullen een streep moeten trekken, we zijn nu de enige bandenleverancier en het is belangrijk dat we alle teams gelijk behandelen", verklaarde een geheime bron binnen Bridgestone. ,,We geven geen goede boodschap af als we ons niet aan de eerder gemaakte afspraken houden."
Daarnaast vreest Bridgestone dat wanneer er uitgeweken wordt van de afgesproken data, de kosten zullen stijgen. Iets wat de Japanse bandenleverancier wil voorkomen.
Toyota ontkent dat het de intentie had om zich niet aan de afspraken te houden. Team manager Richard Cregan: ,,Het is mogelijk dat er een misverstand is ontstaan tussen de afdeling van Bridgestone in Groot-Brittannië en de afdeling in Japan. Het is niet waar dat we hebben geprobeerd om onder de afspraken uit de komen in de hoop daar voordeel uit te halen." Volgens Cregan nemen Toyota Motorsport directeur John Howett en teambaas Tsutomu Tomita de kostenbesparing en de gemaakte afspraken erg serieus.
De bron binnen Bridgestone betreurt dat de discussie zich heeft verplaatst naar de top van beide partijen. ,,Het probleem is dat het gesprek niet meer wordt gevoerd tussen het team en de bandenleverancier. Zij (Toyota, red.) hebben hun ’vader’ gebeld en dus hebben wij dat ook gedaan. Daardoor zijn de zaken behoorlijk ingewikkeld geworden."
LP