Toyota-erfenis blijft gemoederen bezig houden
Toyota heeft de Formule 1 een jaar geleden verlaten, maar wordt nog altijd genoemd als mogelijke technische partner van één van de nieuwe teams.
De geruchten dat HRT een samenwerkingsverband wil aangaan met Toyota spelen al langer, maar eerder deze week doken er berichten op die suggereren dat Lotus eveneens interesse zou hebben in de restanten en know-how van het voormalige Formule 1-team.
Het Italiaanse Autosprint stelt dat Lotus toenadering zoekt tot de Japanse autofabrikant. Men baseert zich in dit geval waarschijnlijk op het feit dat coureur Jarno Trulli en technisch directeur Mike Gascoyne een verleden hebben bij Toyota en er dit jaar ook veel oud-personeel van de ter ziele gegane equipe in het groen-geel van Lotus rondlopen, maar de gerespecteerde autosportjournalist Joe Saward laat op zijn blog geen twijfel bestaan over de berichten: "De geruchten over Lotus en Toyota zijn onzin", schrijft hij. "Lotus slaat de handen ineen met Renault, en dat is het."
Saward deelt daarentegen wel mee dat Toyota de fabrieksdeuren in Keulen – van waaruit men het Formule 1-team runde – nog op een kier heeft laten staan: "Het gerucht gaat dat Toyota tegen betaling van zo'n dertig miljoen dollar wel een klantenchassis wil bouwen, maar dat is geen realistisch bedrag vergeleken met wat andere chassisbouwers vragen."
Lotus is, voor alle duidelijkheid, al geruime tijd op eigen houtje bezig met het ontwikkelen van een bolide voor 2011. Voor HRT is het wellicht wel interessant een klantenchassis te kopen. De Spaanse renstal brak eerder dit jaar namelijk met haar oorspronkelijke chassisbouwer Dallara, maar het is zeer twijfelachtig of het noodlijdende team de bedragen die Toyota vraagt momenteel kan ophoesten, ondanks dat de Spaanse krant AS eerder deze week claimde dat HRT en Toyota rond zijn.
Een andere vraag is natuurlijk of er voor de huidige teams überhaupt nog wel wat te halen valt in Keulen. Het nooit van de grond gekomen Stefan GP kocht namelijk een deel van de inboedel op, maar het is onduidelijk of de Servische kandidaatrenstal dit nog in bezit heeft of moeten teruggeven. Verder heeft ook de aanstaande bandenleverancier Pirelli het één en ander overgenomen van Toyota om haar bandentests mee uit te voeren, terwijl veel van het personeel inmiddels nieuw emplooi heeft gevonden bij andere teams, waaronder dus ook Lotus.