Toyota rekent op goede betrouwbaarheid V8
21 maart 2004, toen leek de introductie van de V8-motoren nog ver weg. Toch was het een historische dag voor Toyota, want 21 maart draaide de achtcilinder voor het eerst op de proefbank. Een eerste stap richting het uiteindelijke ontwerp van de V8, die inmiddels gereed is. En Toyota verwacht er veel van: want Luca Marmorini – technisch directeur van de motorafdeling – heeft er alle vertrouwen in dat deze V8 net zo betrouwbaar zal blijken als de V10 doorgaans was. ,,We hebben allerlei kleine problemen op moeten lossen tijdens de eerste tests met de V8", vertelt de Italiaan.
Hij vervolgt: ,,Zowel op de fabriek als op het circuit hebben we veel data verzameld en op 3 november slaagden we erin de vereiste afstand van twee Grand Prix-weekends af te leggen op de proefbank. Daarom kunnen we de winter beginnen met een RVX-06-motor die er helemaal klaar voor is. Nu moeten we ervoor zorgen dat de motor steeds beter wordt, zonder dat daarbij de betrouwbaarheid in het gedrang komt."
Sinds de eerste run op het circuit, heeft de achtcilinder van Toyota al 291 ronden afgelegd. Dat komt overeen met een afstand van 2143 kilometer. ,,Luca en zijn team hebben goed werk verricht, en dat heeft ook een goede uitwerking op het bouwen van het chassis gehad", besluit hoofdontwerper Mike Gascoyne.
KVN