Sinds het vertrek van Honda uit de Formule 1 en de economische crisis die ook in Japan hard aankwam, heeft Toyota flink in het budget gesneden. Het team moet dit jaar ook winnen om de hoge bazen in Japan te overtuigen in de sport te blijven.Toyota heeft sinds zijn aanwezigheid in de sport altijd één van de hoogste budgetten van alle Formule 1-teams gehad. Dat feest is nu voorbij. De economische crisis heeft in Japan flink huisgehouden en Toyota zag de verkoop van personenauto’s flink dalen.

Dat heeft ook zijn effect op het Formule 1-project van het autoconcern gehad. ,,Ik weet niet precies met hoeveel procent ons budget is geslonken, maar zo drastisch heb ik het in mijn tijd bij Toyota nog niet meegemaakt”, vertelt teambaas Tadashi Yamashina aan persbureau Reuters.

,,Ons budget werd keer op keer ingekort. Eerst na het vertrek van Honda en later nog eens toen Toyota de jaarcijfers bekendmaakte”, aldus Yamashina.

Volgens Toyota-president John Howett is het nu des te belangrijker geworden dat zijn team in 2009 de eerste overwinning gaat halen. Alleen dat kan de hoge bazen van Toyota in Japan overtuigen om door te gaan in de Formule 1.

Howett: ,,Winnen en resultaten zijn belangrijk. Er zijn nog andere factoren; we moeten het team levensvatbaar houden. Anders worden de kosten nog verder omlaag gehaald.”

LP