Net als Super Aguri heeft ook Scuderia Toro Rosso een probleem als het om het chassis gaat. Het was de bedoeling om met een RB1-chassis te rijden, maar hier wordt pas halverwege december definitief uitsluitsel over gegeven door de FIA. Daarom is men maar vast aan de bouw van een nieuwe auto begonnen.

Het ontwerpteam van STR werkt op de fabriek in Faenza aan de bouw van een nieuwe auto, al vanaf begin november is dit het geval. Want als men wacht op een al dan niet positief besluit van de FIA komt het team in tijdnood, zo luidt de verklaring. ,,Gabriele Tredozi, onze huidige technisch directeur, werkt sinds het afronden van de laatste overname-details aan het ontwerp van een nieuwe bolide", bevestigt een Red Bull-woordvoerster Formule1.info. Tredozi is de man die vorig jaar de Minardi PS05 ontworpen heeft, de eerste nieuwe Minardi sinds 2002. Met nagenoeg hetzelfde ontwerpteam heeft hij zich nu gestort op een nieuwe klus.

Verwacht wordt dat de nieuwe wagen qua uiterlijke vormen overeenkomsten zal vertonen met deze Minardi en dat er ook elementen van de RB1 terug te vinden zullen zijn als de bolide in Bahrein wordt gepresenteerd. Het team zal gewoon gebruik blijven maken van een V10-motor, zoals Minardi altijd al van plan is geweest. In Faenza wordt nu dus keihard gewerkt om de nieuwe bolide af te maken.

Het ontwerpteam van Minardi, dat de afgelopen winter voor het eerst sinds jaren weer een periode van topdrukte kende met het bouwen van de PS05, heeft nu dus opnieuw handen vol werk. Minardi stond nooit bekend als een team met veel geld en personeel. Geld is op het moment het probleem niet, personeel misschien wel. In de loop van het ontwerpproces wordt bekeken of er meer mankracht nodig is. ,,Dit is iets wat we zullen moeten ondervinden. Mocht blijken dat we onderbezet zijn, dan trekken we nieuwe mensen aan om het ontwerpteam uit te breiden."

Dat Red Bull Racing en Minardi’s opvolger Scuderia Toro Rosso nu dezelfde eigenaar hebben betekent niet dat er volop informatie tussen beide teams kan worden uitgewisseld. Tot op zekere hoogte kan dit wel, maar de regels van de FIA zijn erg streng op dit gebied. Zoals Red Bull en Super Aguri dus al ondervonden hebben. Daarom maakt STR geen gebruik van de windtunnel waarin de RB2 getest wordt. Tredozi gebruikt de windtunnel in Casumaro, vlakbij de fabriek in Faenza. ,,Tot waar de reglementen het toelaten wisselen we informatie uit, maar we maken geen gebruik van RBR’s windtunnel. In de toekomst zullen we meer samen gaan werken, al naar gelang de regels toestaan."

Red Bull hoopt op een shakedown ergens in februari, maar wil op dit moment geen garantie geven dat dit gaat lukken. ,,We weten het nog niet precies, zolang zijn we er nog niet mee bezig. Wel hopen we dat de auto in februari zijn eerste kilometers kan maken, zodat er nog wat tijd overblijft om mee te testen." Wat wel vaststaat is dat de bolide in Bahrein wordt voorgesteld aan het publiek. Overigens heeft de zegsvrouw tevens bevestigd dat Vitantonio Liuzzi en Scott Speed volgende week voor STR gaan testen in Barcelona, ’maar dat betekent niet dat onze line-up nu al zeker is’. Desondanks is het vrijwel zeker dat Liuzzi en Speed de nodige races voor het tweede Red Bull-team voor hun rekening zullen nemen.

KVN