De eerste wintertestritten, die deze week plaats hadden in Barcelona, kenmerkten naast natuurlijk de Red Bull-aanstelling van Robert Doornbos onder meer ook het debuut van Toyota op Bridgestone-rubber. ,,Erg positief”, vat Jarno Trulli zijn eerste kennismaking met de Japanse banden samen. De Italiaanse coureur reed gedurende de twee dagen die hij deze week in actie kwam (dinsdag en woensdag) bijna 150 ronden achter het stuur van de nieuwe TF106, de eerste Toyota uitgerust met Bridgestones. De Duits-Japanse renstal maakte sinds haar Formule 1-debuut in 2002 gebruik van banden van concurrent Michelin. ,,We hebben dus nog wel het nodige (aanpassings)werk te doen”, aldus Trulli. ,,Zo moet bijvoorbeeld de voorwielophanging wat gewijzigd worden voor een betere reactie.”

Dat laatste is overigens geen nieuwe werkopdracht voor (technisch-directeur) Mike Gascoyne en de zijnen, aangezien de voorzijde van de TF106-bolide vrijwel identiek is aan die van zijn voorganger, de TF105B. Ten tijde van de introductie van de laatstgenoemde wagen, die Toyota afgelopen seizoen gebruikte in Japan en China, sprak de 31-jarige ook al van problemen met de ‘reactie van de voorkant’. Voor Trulli is het dus wachten tot ook de nieuwe voorkant klaar is.

Want de achterzijde van de auto waarmee deze week gereden werd, is ten opzichte van de TF105B al wél compleet herzien. Grootste noviteit: de krachtbron, die twee cilinders minder bevat dan afgelopen seizoen. Trulli’s eerste kennismaking met de V8-unit, vanaf komend jaar de nieuwe standaard in de Formule 1, was alvast positief. ,,Al met al viel het me niet tegen”, zegt hij. ,,Ik was zelfs een beetje verrast met de hoeveelheid vermogen.”

Hij besluit zijn oordeel over de nieuwe bolide én Bridgestone-banden: ,,Ik ben best onder de indruk. De banden zijn consistent en betrouwbaar. En ook het gevoel met de nieuwe auto is goed. Die deed meteen wat-ie moest doen. Hij was direct competitief. Een goed begin dus!”

PPB