Zelfs zonder eigen Formule 1-team staat David Richards op pole-position. Dit is althans de algemeen heersende opinie als er wordt gevraagd naar de inschrijving die de meeste kans heeft om daadwerkelijk toegelaten te worden voor 2008. De eerste geruchten dat hij nu zeker is van zijn plek doen inmiddels de ronde.
Dat claimt het Duitse Kicker op haar website. Op de officiële bevestiging moet nog even worden gewacht. De FIA maakt pas op 28 april bekend wie de gelukkigen zijn. Richards trad eind 2004 af als teambaas van BAR, waarna hij de Formule 1 verliet. Hij richtte zich op de rallysport en op het runnen van zijn eigen bedrijf: Prodrive.

Eigenlijk wilde de 54-jarige Brit zich met heel andere zaken dan de Formule 1 bezig gaan houden. ,,Ik wilde twee jaar lang met een filmploeg over de wereld reizen om de honderd meest ongewoonlijke gebeurtenissen in de sport vast te leggen. Om dit beeldmateriaal vervolgens aan een tv-zender te verkopen, zodat er een documentaire van gemaakt kon worden.”

Inmiddels heeft Richards zijn passie herontdekt en gaat hij er volledig voor om zijn eigen Formule 1-team op te zetten. Het is de laatste uitdaging van Prodrive, dat al een mooie erelijst op heeft gebouwd. Met onder meer zeges bij de 24 uur van Le Mans. Nu de Formule 1 een stuk goedkoper wordt en het inschrijvingsgeld van 48 miljoen is verlaagd naar 300.000 dollar, is de tijd rijp om de sprong naar de Formule 1 te wagen.

Zijn belangrijkste rivalen zijn Trevor Carlin en Paul Stoddart, die er volgens Richards ’heel veel aan is gelegen’ om daadwerkelijk terug te keren in de Formule 1’. De Australiër heeft echter als nadeel dat hij jarenlang in de clinch heeft gelegen met de FIA, waardoor Max Mosley niet al te blij schijnt te zijn met de plannen van de Australiër. De FIA beslist echter wie er wel en niet wordt toegelaten. Richards zelf wil nog niet teveel op de zaken vooruit lopen. ,,Ik wacht rustig af.”

In de wandelgangen wordt gespeculeerd dat Richards mogelijk terugkeert met een verwijzing naar of zelfs onder de naam Lotus. Het is echter onduidelijk in hoeverre dit berust op waarheid. Dat moet 28 april duidelijk worden, als de FIA openheid van zaken geeft.

KVN