Twin Towers BMW Sauber krijgen navolging
BMW Sauber baarde in Frankrijk opzien met de radicale ‘Twin Towers’ op de neuzen van de F1.06. Andere teams overwegen de opmerkelijke aërodynamische hulpmiddelen nu te kopiëren.
De ‘Twin Towers’ lijken een effectievere luchtstroom naar de achtervleugel te bewerkstelligen. Belangrijk aspect: de FIA keurde ze vorig weekend in Magny-Cours zonder morren goed. ,,Ik weet nog niet zo goed hoe het werkt’’, zegt Ross Brawn, technisch-directeur van Ferrari op de website van het Britse tijdschrift Autosport. ,,Maar als de FIA er inderdaad geen moeite mee heeft dan moeten we er ook maar eens op studeren. We hebben natuurlijk zo onze eigen ontwikkelingen, maar we sluiten onze ogen niet voor dingen die de anderen doen.’’ Ook Sam Michael, technisch-directeur bij het kwakkelende Williams, heeft interesse voor het concept van de ’Twin Towers’ van BMW Sauber. ,,Het ziet er vreselijk uit’’, zegt hij op autosport.com. ,,Maar bij ons zitten er wel meer dingen op de auto die er niet goed uitzien.’’ Niet gek opkijken dus als er voor het einde van het seizoen meer teams met ’Twin Towers’ op de neuzen verschijnen. Kijken wat de internationale autosportfederatie dan doet. De ontwikkeling van de ’Twin Towers’ doet overigens sterk denken aan de zogenoemde ’X-Rays’ (of ’X-Wings’) die de inmiddels terziele gegane renstal Tyrrell in 1997 op de wagens van Mika Salo en Jos Verstappen plaatste. Aanvankelijk had de FIA er geen moeite mee, totdat de andere teams er ook toe overgingen de aërodynamische hulpmiddelen op de side-pods te plaatsen. De FIA verbood de attributen in ’98 alsnog, zogenaamd om veiligheidsredenen. Ze zouden bij een hevige crash kunnen losschieten, en het publiek op de tribunes kunnen verwonden…