Slecht nieuws voor Caterham en Williams: de FIA is van mening dat de uitlaatinstallaties van de bolides van deze teams niet aan de eisen van het technische reglement voldoen.

Dat berichten althans de BBC en Autosport, die zich beroepen op wat ze vanuit Williams en Caterham over de situatie hebben vernomen.

Het probleem met de uitlaten van de Caterham CT03 en Williams FW35 is dat deze bij de uitgang daarvan extra bodywork hebben dat dient om de uitlaatgassen te ‘sturen’ en beïnvloeden, hetgeen niet is toegestaan.

Hoewel er meer teams zijn die in dit gebied van de auto handigheidjes proberen uit te halen, bevinden de stukken bodywork op de Williams en Caterham zich binnen een zogenaamde ‘verboden zone’ achter het punt waarop de uitlaatgassen de bolide verlaten.

Deze ‘bodywork-vrije zone’ van de uitlaatuitgang is tussen seizoen 2011 en 2012 specifiek door de FIA bedacht en ingevoerd om het aanblazen van diffusors aan banden te leggen.

Williams en Caterham gingen er allebei vanuit dat de uitlaatinstallaties van hun bolides legaal waren – en dachten misschien zelfs wel een maas in het technische reglement te hebben gevonden – maar de FIA is het dus niet met hun interpretaties van de regels eens.

Een woordvoerder van Williams heeft aan de BBC laten weten dat het team verdere toelichting van de FIA wenst te krijgen alvorens een beslissing te maken over wat het gaat doen. Caterham heeft middels een woordvoerder tegenover dezelfde publicatie verklaard ‘verschillende configuraties te evalueren tijdens de wintertests’, zonder direct op de uitspraak van de FIA te reageren.

Caterham en Williams mogen tijdens de wintertests overigens gewoon doorrijden met hun ‘illegale’ uitlaatinstallaties, aangezien testsessies – met uitzondering van waar het veiligheidskwesties aangaat – niet gereguleerd worden door het technische reglement.

De lezing van de FIA aangaande de legaliteit van de bolides heeft op het moment dus nog geen consequenties voor de teams, maar als het seizoen over een kleine maand officieel van start gaat in Australië, moeten de CT03 en FW35 wél aan het technische reglement voldoen en dat doen ze op het moment volgens de FIA dus niet.

Als de FIA na verdere gesprekken met Caterham en Williams bij haar huidige standpunt blijft, moeten de beide teams dus iets nieuws verzinnen, anders lopen ze het risico in Australië gediskwalificeerd te worden.