Nu de topteams stilaan aan elkaar gewaagd raken, lijkt de Formule 1 meer dan ooit een kwestie van teamwork. Teamwork op de baan bedoel ik dan. Je kunt niet meer zonder wingman om races te winnen, om nog wat extra punten te pakken en mogelijk in de toekomst ook om wereldkampioen te worden.

Kijk maar hoe ze het aanpakken bij Mercedes. Valtteri Bottas is daar gewoon het hulpje van Lewis Hamilton. In Singapore moest hij maar even wat langzamer rijden zodat Lewis voordeliger kon invoegen na de pitstops. En zondag in Sotsji was Bottas niet meer dan een roadblock om Charles Leclerc te stuiten. Allemaal volkomen legaal hè? Mij hoor je daar niet over.

Ferrari heeft een grote traditie als het om teamorders gaat. Al in 1956 stond Peter Collins tijdens de race op Monza zijn Ferrari af aan Juan Manuel Fangio zodat de oude maestro kampioen kon worden. Clay Regazzoni moest buigen voor Niki Lauda, Rubens Barrichello voor Michael Schumacher, Felipe Massa voor Fernando Alonso, Kimi Räikkönen voor Sebastian Vettel. Maar wat ze nu aan het doen zijn? De Scuderia is helemaal de weg kwijt. Omdat ze, geheel tegen de traditie, twee azen in het team hebben. Daar komen ze niet mee uit.

Echte Formule 1-coureurs hebben schijt aan teamorders

Bij Ferrari is inmiddels iedereen ervan overtuigd dat Charles Leclerc de man is die de wereldtitel weer naar Maranello gaat halen. Er is echter één probleem. Vettel denkt nog steeds dat hij dat ook kan. Maar een tweede man moet het niet te hoog in zijn bol hebben, hij moet zonder mokken plaats maken, gehoorzamen, hij moet punten pakken, hij moet vooral de tegenstanders in de weg rijden en ze punten afsnoepen. Kortom, een echte wingman zijn. (Daarom, even terzijde, moet Red Bull vandaag nog Nico Hülkenberg halen, die is nu precies rijp voor zo’n rol achter Max). Als Ferrari niet ingrijpt rijden Leclerc en Vettel elkaar volgend jaar geheid een keer van de baan. En dat kunnen ze zich in de strijd met Mercedes niet veroorloven.

Toch, diep in mijn hart vind ik al dat teamwork wel een beetje DTM-achtig. Tourenwagengedoe. Je krijgt er rare races van. Kijk maar naar dat surplacen tijdens de kwalificatie in Monza, dat geschaak in Singapore en het vage geshuffel in Sochi. Kom op mannen, echte Formule 1-coureurs hebben schijt aan teamorders. De volgende race is Suzuka, een circuit voor ware racers: laten we daar gewoon weer eens voluit knallen, ieder voor zich en God voor ons allen!