*

US F1 kan gered worden

Redactie

Redactie

25 februari 2010 07:21

US F1 kan gered worden

US F1 is meer dood dan levend. Toch gloort er nog hoop in Amerika. Volgens een medewerker kan de renstal gered worden door investeerder Chad Hurley.

Terwijl de ontwikkeling van de auto weken achterloopt op schema, de renstal onderhandelt over het missen van de eerste vier races, is er de toenemende vrees dat het team zijn startplaats verliest als de zaken niet snel veranderen.
 
Een hoog geplaatst personeelslid die anoniem wenst te blijven, verklaarde tegenover onze correspondent Dieter Rencken, dat investeerder Chad Hurley – één van de oprichters van YouTube – de enige is die het team van ondergang kan redden. US F1-oprichters Ken Anderson en Peter Windsor zouden daarom pas op de plaats moeten maken voor Hurley.
 
Het is niet toevallig dat de naam van Hurley genoemd wordt. Al eerder werd gespeculeerd dat hij onafhankelijk van Windsor en Anderson op zoek is naar oplossingen om het team te redden – door middel van een coalitie met hetzij Campos, Dallara of Stefan Hrand Prix.
 
“We hebben het gevoel dat Hurley en Parris Mullins (adviseur van Hurley) onze belangen het beste behartigen en we hebben het idee dat Hurley ons ook niet in de steek laat, ook al beweert de media dat hij samengaat met Campos”, aldus de US F1 medewerker tegenover Rencken.
 
“"Met al dit gepraat over de status van US F1 wordt voor het gemak vergeten dat er ruim zestig mensen de laatste twee maanden te lijden hebben door dit alles. Allemaal hebben we een baan opgegeven en velen van ons zijn het land door gereisd voor deze kans. Desondanks heeft deze onrust het team wel dichter bij elkaar gebracht en we zetten ons allemaal honderd procent in ondanks de onzekerheid of we wel worden betaald. Ik heb nog nooit eerder dergelijke toewijding gezien.”
 
Het personeelslid vertelt dat Hurley zich bewust werd van de problemen toen hij op 15 januari een rondleiding kreeg door de fabriek. Hij beweert ook dat het personeel werd gelokt met de belofte dat het team de financiering voor de komende drie jaar rond zou hebben.
 
“Terugkijkend naar begin december was het vrij duidelijk dat er iets mis was. We bleven wachten op die grote zet waarop de productie in gang gezet kon worden, maar die is nooit gekomen. Gezien het feit dat we allemaal ervaring hebben in diverse aspecten van auto-ontwerp tot bouw, wisten we al gauw genoeg dat – toen er geen ontwerptekeningen kwamen – we in de problemen zouden komen.”
 
Volgens de bron moest alles overlegd worden met Ken Anderson en ontbrak het aan een duidelijke planning. Ook verteld hij dat de betaling in januari vijf dagen te laat was, wat veel commotie veroorzaakte en dat het personeel antwoord eiste.
 
“Op dat moment kwamen de problemen op tafel te liggen en werd duidelijk dat ze ons hadden voorgelogen en dat ze kampten met financiële problemen. Maar als je ook geen auto hebt of kunt aantonen dat je serieuze vooruitgang boekt, zijn potentiële sponsors ook niet van plan om geld te geven. Met als gevolg dat er inmiddels al tien personeelsleden vertrokken zijn.”
 
Ook zou sportief directeur Peter Windsor pas laat op de hoogte zijn gebracht van de ware aard van de problemen. “In een bijeenkomst tussen de medewerkers, Windsor en Anderson, stelde Windsor de vraag aan de werknemers: 'Wie hier denkt dat we te Bahrein niet zullen halen?’ Ik denk dat Windsor het enigszins retorisch bedoeld had, maar hij kreeg antwoord – 100 procent van het personeel stak hun hand in de lucht. Windsor was zichtbaar geschokt.”
 
Teambaas Anderson weigerde daarnaast direct antwoord te geven op vragen van personeelsleden en deed de commentaren af als een vertekend beeld van de situatie.
 
Anderson weerspreekt dit. “Het verhaal van deze werknemer is verdraaid en eenzijdig”, aldus de teambaas. “Er zijn ook tegenstrijdigheden in zijn verhaal. Iedereen hier wist precies waar ze aan begonnen, dat wil zeggen twee auto’s op tijd afleveren op het circuit in Bahrein. Maar ik heb geen zin om punt voor punt alles te weerleggen, ook het personeel heeft recht op hun mening.”
 
Windsor verklaarde dat hij hard zou blijven werken om US F1 in leven te houden. “Ik heb dit project al mijn liefde en passie gegeven en zal dat blijven doen. Ik zal niet alle hindernissen kunnen overwinnen, maar ik geef niet op.”
 
LV