US F1 kiest ervoor de auto volledig te ontwerpen met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) in plaats van de windtunnel. Eerder al maakte Virgin Racing bekend voor het ontwerpen alleen gebruik te maken van deze revolutionaire techniek.Peter Windsor, sportief directeur van US F1, schrijft op zijn blog dat de ontwikkeling van het team en de auto op schema ligt. Hij verklaart dat de renstal bewust afstand heeft genomen van de schijnwerpers om zich in alle rust te kunnen voorbereiden.

Zo kon het gebeuren dat niemand op de hoogte was van het feit dat US F1 evenals Virgin Racing ervoor heeft gekozen om de auto alleen met CFD te ontwikkelen.

“Het viel me op dat Nick Wirth een persbericht verstuurd heeft over het feit dat de nieuwe Virgin-auto volledig ontworpen wordt met CFD. Datzelfde geldt voor onze auto. We hebben dat niet aan de grote klok gehangen omdat we het als een logisch proces zien voor een nieuw team.”

“Er is geen twijfel over mogelijk dat het verschil enorm is met de tijd dat ik voor Williams en Ferrari werkte. Het ontwerpproces met CFD is veel preciezer.”

Toch sluit Windsor het gebruik van een windtunnel niet volledig uit. Op vijftien minuten rijden van de fabriek in Charlotte staat een windtunnel waar het team van gebruik kan maken.

“Die tunnel zal van onschatbare waarde blijken als de auto eenmaal klaar is. We hebben geen aparte schaalmodellen – de auto waar we mee testen, is de echte auto.”

Verder meldt Windsor dat US F1 binnenkort de rijdersbezetting voor 2010 bekendmaakt.

LV