Valencia: Rosberg opent met snelste tijd
De laatste serieuze testweek voor het nieuwe seizoen kon voor Nico Rosberg niet beter beginnen. Met een 1:11.030 was hij niet alleen de snelste coureur, ook reed hij 85 probleemloze ronden met de naadloos schakelende versnellingsbak. Dat was goed nieuws voor het Williams-team, dat nog altijd niet zeker weet of het met deze versnellingsbak het seizoen wil starten. Daarvoor is het nieuwe snufje de afgelopen winter net even iets te kwetsbaar gebleken, vandaar dat het rondenaantal van Rosberg positief genoemd kan worden. Ook voor Bridgestone kwam de snelste dagtijd van Rosberg op een goed moment, want dat kon de Japanse bandenfabrikant wel weer gebruiken. Het is immers alweer even geleden dat een Bridgestone-coureur de snelste dagtijd op de klokken zette.
Langzaam maar zeker begint het er op te lijken dat de betrouwbaarheid bij McLaren beter wordt. Pedro de la Rosa was na afloop zeer positief over de prestaties van de nieuwste specificatie van de Mercedes-krachtbron, waarmee hij vandaag maar liefst 146 ronden reed. Genoeg voor de snelste tijd was het niet, hij moest twee tienden toegeven op Rosberg.
,,De motor wordt steeds beter. Ik zeg nog niet dat het perfect gaat, maar de puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen. Misschien dat ik morgen nog wat vrolijker word”, kijkt de Spanjaard tegenover Autosport alvast vooruit op de dag van morgen. Het McLaren-team is van plan om De la Rosa morgen eveneens weer veel kilometers te laten maken, om te testen of de motor de minimaal voorgeschreven afstand van twee Grand Prix-afstanden aankan.
Voor Mark Webber bleef dat vandaag al bij een utopie. De Australiër kwam weliswaar tot het respectabele aantal van 67 ronden, maar wel werd hij twee keer geplaagd door een mechanisch probleem. Toch wist hij in de buurt van de snelste coureurs te blijven, hij hoefde slechts drie tiende van een seconde toe te geven op teamgenoot Rosberg.
Renault kon voor de verandering eens een keer geen potten breken. Niet alleen veroorzaakte Heikki Kovalainen een rode-vlagsituatie waardoor hij slechts 54 ronden reed, hij kwam tevens niet verder dan P4. Gary Paffett, die vandaag achter het stuur zat van de oranje MP4-20 kon hij ruim voorblijven. De Engelsman zorgde ook nog even voor een ’onvrijwillige pauze’, hij viel stil omdat er geen benzine meer in de auto zat. Niet door een domme fout van de coureur of van het team, want het was juist de bedoeling om het verbruik van de benzine na te gaan. De tijden:
1 Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:11.030 85
2 de la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:11.238 146
3 Webber Williams-Cosworth (B) 1:11.327 67
4 Kovalainen Renault (M) 1:11.450 54
5 Paffett McLaren-Mercedes (M) 1:13.055 71
KVN